Tour de France i Danmark vil give boost til økonomien

At Tour de France vil starte i Danmark i 2021 vil give et stærkt økonomisk skub i forhold til turisme og sponsorater, siger flere eksperter. Det er vigtigt med store sportsevents, da de giver gode muligheder for en stor økonomisk omsætning.

Det er vigtigt med store sportsevents som Tour de France, for de giver gode muligheder for at skabe en stærk økonomisk omsætning, siger flere eksperter. Danmark har i de seneste år satset på at være en eventnation og har afholdt verdensmesterskaber i håndbold og badminton. Fold sammen
Læs mere
Foto: FABRICE COFFRINI/Ritzau Scanpix

En af de mest ikoniske sportsbegivenheder, Tour de France, starter på dansk jord i 2021, og det giver gode udsigter for dansk økonomi i form af omsætningen fra turisme, lokale sponsorataftaler og salg i hovedstaden. Det siger en række eksperter på området. De kan nærmest ikke kan få armene ned af begejstring.

»Det er noget, som Danmark og især Københavns Kommune længe har ønsket, så de skal have stort tillykke herfra,« siger en af landets mest erfarne sponsoreksperter, Keld Strudahl. Han har tidligere stået i spidsen for Carlsbergs fodboldsponsorater og er i dag selvstændig sponsorrådgiver med tilknytning til blandt andet UEFA.

Ifølge ham giver etapestarten gode potentialer for dansk økonomi i forhold til turisme og turisme besøg, da en så stor og kendt begivenhed naturligvis tilrækker mennesker fra nær og fjern, der er villige til at betale for at følge Tour-karavanen på nært hold.

»At Tour de France nu får lov til at starte i Danmark er noget, der helt klart vil booste besøgstallet og omsætningen fra overnatning i hoteller samt salg i hovedstaden. Det er jo også noget, som kan eksponere Danmark bredt, når nu vi er en cykelnation. Det giver en masse kreativitet og energi, som kan udnyttes,« tilføjer han.

Samme analyse er sportsøkonom Kenneth Cortsen enig i. Ifølge ham vil Tour de France være et godt trækplaster samt en stærk kulturel markør, der kan samle mennesker om noget fælles og dermed skabe en klar sportsprofil for det lille land nordpå. Desuden er der gode økonomiske muligheder bare på navnet alene.

»Det giver helt klart en brandingeffekt, som virkelig kan sætte Danmark på verdenskortet. Det er jo også et show, der bliver set af millioner af fans verden over, så det har også en vis rækkevidde, som man ikke skal underkende,« siger han.

Store internationale sportsevents som Tour de France er vigtige for den danske økonomi, siger begge eksperter, da Danmark i høj grad satser på at være en nation, hvor kæmpe sportsbegivenheder kan folde sig ud. Som eksempel har Danmark ad flere omgange været værtsnation for verdensmesteskaber i håndbold, ishockey og badminton, hvilket har givet en klar profil udadtil. Det giver derfor god økonomisk mening at satse på de store sportsbegivenheder.

»Det er vigtigt, at de her sportsevents kører i en slags cyklus - at afholde store begivenheder i forhold til éns position på verdensscenen, så man kan stå bag flere af den slags events i fremtiden,« siger Kenneth Cortsen.

På nuværende tidspunkt er det dog svært at sige noget konkret omkring sponsorater så tidligt i processen, siger Keld Strudahl. Tour de France plejer nemlig at have deres egne sponsorer, og det er alt for tidligt at gisne om, hvorvidt danskerne kan få en bid af den kage. Men der er ingen tvivl om, siger eksperterne, at Tour de France i Danmark kan blive en gylden mulighed, hvis bare landet formår at udnytte det.

»Hvis Danmark skal udnytte det her til fulde, gælder det om at skabe nogle lige så attraktive events i København og omegn både i dagene op til, under og efter showet,« siger han.