Topchefer: Nu kan vi øjne opsvinget

En høj dollarkurs, en lav oliepris og øget forbrugertillid er blandt de mange indikatorer, der styrker topchefernes tro på et varigt opsving.

Foto: Linda Kastrup. Allan Søgaard-Larsen, direktør i Falck.
Læs mere
Fold sammen

Bedringen i dansk økonomi er nu så solid, at toppen af dansk erhvervsliv tør tro på, at opsvinget er på vej. Det sker efter utallige skuffelser, hvor gryende opsving er blevet kvalt, inden de nåede op til overfladen.

Men denne gang er der noget, der er anderledes. Der er mere bund i de positive udsigter, og det skyldes en næsten perfekt cocktail af høj dollarkurs, faldende oliepris og rekordlave renter kombineret med stigende forbrugertillid. Det får en række topchefer, som Berlingske Business har talt med, til at turde tro på, at opsvinget er der.

»Vi er ret optimistiske, og jeg tror også på, at der er et opsving på vej i dansk økonomi. Vi har lange kontrakter og har klaret os fint gennem krisen, men som samfundsborger glæder jeg mig over, at vi er på vej i den rigtige retning,« siger koncernchef i Falck, Allan Søgaard Larsen.

Så sent som i efteråret talte flere topchefer pludselig på ny om frygten for recession efter bl.a. skuffende tal for den tyske økonomi. De dystre udsigter afløste på daværende tidspunkt en ellers optimistisk begyndelse på året.

Men denne gang er optimismen mere udbredt. Der er ganske enkelt flere positive faktorer i ligningen.

»Vi ser lige nu en række positive faktorer på én gang med rekordlave renter, den svækkede valuta og den lave oliepris. Jeg forventer derfor en vækst i euroområdet på 1,5 pct. i fjerde kvartal, og jeg vil ikke blive overrasket over en vækst helt op mod to procent,« siger Christian Clausen, koncernchef i Nordea.

Den tilbagevendte optimisme er spiret frem gennem længere tid. Imidlertid har mange topchefer tøvet i troen på, om indikationerne var stærke nok. Men efter at nationalbankdirektør Lars Rohde onsdag opjusterede forventningerne til væksten i dansk økonomi, så den kommer op på to procent i år – den højeste vækst i Danmark siden de glade dage i 2006 – løsner topcheferne forbeholdene.

I bilbranchen mærker man tydeligt, at de danske forbrugeres tillid er stigende, og at de ugen tør bruge penge.

»Vi sælger større biler i dag, og der er også tegn på, at erhvervsbiler er begyndt at vende tilbage. Der bliver ansat flere derude, og man udskifter også firmabilen i stedet for at forlænge den gamle,« siger Jens Bjerris- gaard, administrerende direktør i Semler, der er Danmarks største bilimportør.