To ud af tre rejsetjenester på nettet har utroværdige priser

Det er rigtig godt, at EU-Kommissionen sætter ind over for bookingsider, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Ved en gennemgang af 352 websider i EU viste det sig, at den først viste pris i hvert tredje tilfælde ikke var den samme som den endelige pris. Free/Colourbox Fold sammen
Læs mere

København. Det bliver mere og mere almindeligt at booke hotel og fly på nettet til påske-, sommer- og efterårsferier.

Samtidig er det i øjeblikket også netop rejsetjenester på nettet, der er årsag til flest klager fra de europæiske forbrugere.

To ud af tre rejsetjenester har også utroværdige priser. Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.

Resultaterne er foruroligende, lyder det fra vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe. Han glæder sig dog over, at der bliver sat ind over for de vildledende websteder.

- Det er rigtig godt, at kommissionen skrider ind over for de her rejsetjenester, der ikke er retvisende.

- For den typiske forbruger er det jo den måde, man finder en flyrejse eller et hotel på gennem bookingportaler. Derfor er det helt afgørende, at vi også kan stole på dem, siger vicedirektøren.

352 websider, der sammenligner priser og bookingsider over hele EU er blevet undersøgt. Her fandt man, at 235 sider - svarende til to tredjedele - havde priser, der var utroværdige.

Der var eksempelvis sider, hvor der sent i en bookingproces blev lagt ekstra priselementer ind, uden at kunderne var oplyst om det.

Eller også fandtes den efterspurgte ydelse slet ikke til den oplyste kampagnepris.

Forbrugerrådet Tænk hører også jævnligt fra folk omkring problematiske prisportaler.

- Det er desværre ikke begrænset til rejseområdet. Det, der er særligt for rejseområdet, er, at det er så stor en andel af de serviceydelser, der bliver købt på det område, som bliver købt via portaler, siger Vagn Jelsøe.

Når forbrugerne tjekker priser en bookingside, opfordrer vicedirektøren til, at man altid også tjekker priserne på eksempelvis flyselskabernes egne sider.

EU-Kommissionens gennemgang af hjemmesiderne viste desuden, at den først viste pris i hvert tredje tilfælde ikke var den samme som den endelige pris.

Ifølge EU's forbrugerlovgivning skal priserne på en hjemmeside ellers fremgå klart og tydeligt.

Myndighederne har nu bedt de pågældende hjemmesider om at stramme op og løse problemet, lyder det i kommissionens pressemeddelelse.

Det er myndigheder fra 26 EU-lande samt fra Norge og Island, som har kontrolleret de 352 hjemmesider, der sammenlignede tilbud og priser i særligt rejsebranchen.

/ritzau/