Thorborg er hamrende ligeglad med røde tal

Jubii-stifteren er ved at opbygge et univers af services og online-tjenester til iværksættere. Der skal forsat udvikles, og så er bundlinjen underordnet, lyder det fra Martin Thorborg.

Martin Thorborg går i langt højere grad op i at udvikle og sætte nye projekter i søen end hvilket tal, der står på bundlinjen. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Amino.dk begyndte som et hobbyprojekt for serieiværksætteren Martin Thorborg. Det er otte år siden han gik i luften med portalen, der reelt blot var et debatforum for iværksættere og ejere af mindre virksomheder.

Som en af de første succesfulde online- iværksættere i Danmark med etableringen og salget af Jubii i 90erne har Martin Thorborg ofte deltaget i den offentlige debat med holdninger til iværksætteri. Med Amino ville han give ordet til andre iværksættere i Danmark.Amino.dk har gennemgået en forvandling de seneste fem år. Der er blevet ansat en adm. direktør og en lang række nye forretningsområder er blevet hæftet på.

I dag omsætter Amino.dk for knap otte mio. kr. og leverede et beskedent overskud på 450.000 kr. i 2012 Det vil dog være en tilsnigelse at kalde det en god forretning endnu, da selskabet slæber rundt på en negativ egenkapital på 450.000 kr. Netop den post i regnskabet har været rød i samtlige år af virksomhedens levetid, men med Martin Thorborg, som ejer og fungerende kassekredit, lever og vokser Amino.dk.

»Nicolai (Nicolai Frisch, adm. dir. i Amino) bliver hidsig, hvis vi ikke øger omsætningen fra måned til måned. Jeg er dog hamrende ligeglad. Så længe vi nærmer os målet , og så længe vi kan få det til at køre rundt, så er jeg glad,« siger han.

Nye projekter

Amino gaber i dag blandt andet over en virksomhedsbørs, en freelancedatabase, en lokalebørs og et form for datingsite for iværksættere og folk med kapital.

Det seneste projekt er Dinero Faktura, som er en service, hvor små virksomheder gratis kan sende fakturaer ud både til private, virksomheder og til det offentlige. Der er lige under 4.000 tilmeldte, og det er et af Aminos mere ambitiøse udviklingsprojekter, der er første del af et omfattende regnskabsprogram til primært mindre virksomheder. Men det koster også noget at kaste sig over udvikling.

»Jeg ser det sådan, at vi godt kunne løfte vores bundlinje markant, hvis vi udelukkende fokuserede på de eksisterende forretningsområder. Men vi bliver ved med at investere og udvikle nye produkter. Man kan sige, at vi i øjeblikket knalder hegnspælene længere og længere ud. Vi udvider markedet og har ikke brugt så mange kræfter på at dyrke landet endnu,« forklarer han.

Har det for sig selv

Halvdelen af omsætningen på Amino hentes i dag på brugerbetaling, hvor brugerne betaler for at få adgang til flere af tjenesterne på portalen. De har fast 2.000 brugere, der betaler 99 kr. om måneden. Det er en fremgang i forhold til for få år siden, hvor hele omsætningen var afhængig af annoncer.

Portalen har 25.000 brugere om dagen, og der kommer løbende flere og flere indlæg. Han vurderer, at forklaringen på Aminos vækst skal ses i lyset af, at markedet ikke er særlig opdyrket. »Det er ikke sexet at lave business til business-services online, så vi har det lidt for os selv. De unge, kvikke og dygtige iværksættere vil hellere lave produkter til forbrugere. Det er jo bare godt for vores forretning, men lidt skidt for iværksættermiljøet i Danmark, da der er rigtig meget at komme efter, hvis dygtige folk kastede sig over det område«, forklarer han. Amino blev i sin tid skabt med ønsket om at give de små iværksættere de samme muligheder som de store virksomheder.

Amino vil derfor fortsætte med at udvikle nye tjenester og produkter, der skal gøre det nemmere at være en mindre virksomhed i Danmark.

»Jeg er godt tilfreds med forretningen. Vi har ingen kassekredit eller gæld til andre end mig. Og den bliver endda mindre fra år til år. De ansatte får en pæn løn, og vi vokser markedsmæssigt,« forklarer Martin Thorborg.