Supermarkedsgigant vil udskamme leverandører for optisk bedrag i køledisken

Tiltaget kommer, netop som Carrefour skal til at forhandle med sine leverandører om priserne for næste år.

»Shrinkflation« advarer den franske supermarkedskæde Carrefour om med nye skilte i butikkerne. Sarah Meyssonnier/Reuters/Ritzau Scanpix

Varen koster egentlig det samme, som den hele tiden har gjort. 

Alligevel får du mindre for pengene.

Men det skal være slut. Den franske supermarkedsgigant Carrefour går nu til krig mod det fænomen, der på dansk har fået det meget mundrette navn »skrumpeflation«.

Det skriver The Guardian.

Kort fortalt handler shrinkflation om, at prisen på en vare forbliver uændret – men at der simpelthen bliver mindre indhold i emballagen.

»Forskellen i pakkestørrelser er med til at give et optisk bedrag. Når man kigger på varen, står man jo ikke og endevender den for at se, hvor mange gram der er,« forklarede forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen til Berlingske sidste år.

Historisk går skrumpeflation og inflation hånd i hånd. Men det skal stoppe, er budskabet fra den franske supermarkedskæde.

Sætter pres på leverandørerne

Denne uge kan du på visse hylder i Carrefour se orange skilte, som advarer forbrugerne om shrinkflation.

Iste fra Lipton, chokolade fra Lindt og modermælkserstatning fra Nestlé er blandt de 26 produkter, som fremhæves:

»Dette produkts volumen eller vægt er faldet, og leverandørens reelle pris er steget.«

Ifølge supermarkedskæden er varerne skrumpet, selv efter at priserne på råvarer ikke længere er på himmelflugt.

Tiltaget kommer, netop som supermarkedsgiganten skal til at forhandle med sine leverandører om priserne for næste år.

»Målet med at stemple disse produkter er åbenlyst at kunne bede producenterne om at genoverveje deres prissætning,« siger Stefen Bompais, direktør for kundekommunikation hos Carrefour, til The Guardian.

Skrumpeadvarslerne vil være der, indtil de konkrete leverandører går med til at sætte priserne ned, fortæller han.

Målet er at få leverandørerne til at sænke priserne. Sarah Meyssonnier/Reuters/Ritzau Scanpix

Til nyhedsbureauet Reuters siger en af leverandørerne på listen, det schweiziske chokoladefirma Lindt, at man har gjort en indsats for at kompensere for de øgede omkostninger ved at »øge effektiviteten så meget som muligt«.

»Derfor har vi kun givet de omkostninger, vi ikke selv kunne absorbere, videre til kunderne i form af prisstigninger.«

Nestlé og Unilever har over for The Guardian afvist at kommentere tiltaget, mens PepsiCo ikke er vendt tilbage.