Supermarkeder i nådesløs krig om økologiske kunder

Danske supermarkeder, varehuse og discountbutikker kæmper benhårdt om kunderne til økologiske fødevarer. Priskrig og partnerskaber mellem kæder og fødevareproducenter er nogle af de våben, der bliver anvendt.

Kunderne køber langt flere økologiske varer i detailhandlen end for få år siden. Super­Brugsen som her på Brønshøj Torv er blandt de butikke­r i Coop-kæden, der oplever en rivende efterspørgsel på flere økologiske varer. Især frugt og grønt finder vej ned i indkøbskurven. (Foto: Ida Marie Odgaard) Fold sammen
Læs mere

Supermarkeder, varehuse og discountbutikker i Danmarks dagligvarehandel, der årligt sælger fødevarer for over 100 mia. kroner, er trukket i kampuniformen.

En hård og nådesløs krig om forbrugere og markedsandele på de attraktive økologiske fødevarer er allerede skudt i gang. Det bekræfter aktørerne i dagligvarehandelen over en bred kam over for Berlingske Business.

»Jeg kan bekræfte, at der i detailsektoren foregår et voldsomt slagsmål om de økologiske kunder,« siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Dansk Supermarked Group.

Dansk Supermarked tager førertrøjen

Selv om Coop længe har været helt fremme i skoene i detailsektoren med profilering, synlighed og markedsføring af økologiske fødevarer, er Dansk Supermarked formentlig den af de to giganter, der tjener flest penge på bundlinjen på økologi.

Kampen om de økologiske forbrugere er intensiveret yderligere, når Coops og Dansk Supermarkeds kæder, f.eks. Føtex og SuperBrugsen, jævnligt har dage, hvor økologiske varer er sat ned.

»Vi mærker helt klart konkurrencen på området. Der kommer for det første flere og flere økovarer inde i tilbudsaviserne i vores tre kæder, Føtex, Netto og Bilka, og hos vores konkurrenter. For det andet er der et stort pres på priserne. Vi oplever, at priserne på en række økovarer falder, f.eks. frugt og grønt,« siger indkøbsdirektør Jeppe Dahl Jeppesen.

Partnerskaber med producenter

Blandt dagligvareselskabernes andre redskaber til at trække flere kunder ind i butikkerne er at indgå partnerskaber med producenterne af fødevarer. Det er der en række eksempler på.

Føtex har netop indgået partnerskab med økomejeriet Naturmælk i Sønderjylland om levering af en række mejeriprodukter. Desuden har Dansk Supermarked Group indgået partnerskaber med blandt andre Skærtoft Mølle om mel, Mineslund om kød og Valø Slotsæg om æg og Løgismose om kyllinger.

Coop har partnerskaber med eksempelvis Søris i Ølstykke i Nordsjælland, Thise Mejeri i Himmerland, Sødam Kyllinger i Sønderjylland og Hestbjerg Økologi ved Holstebro om henholdsvis mejeriprodukter, grøntsager, frugt, mel, kyllinger og svinekød.

Der er flere eksempler. F.eks. discount­kæden Rema 1000, der får en række økologiske produkter fra Gram Slot, som Rema er stor­aktionær i.

De to er med årene blevet meget tætte partnere og udvikler hele tiden nye øko­produkter til Rema. En anden lavpriskæde, Lidl, har fået udviklet produkter under mærket Engvang på Øllingegaard Mejeri i Nordsjælland.

»Frugt og grønt samt mejeriprodukter er vores største sællerter. Specielt på økologisk frugt og grønt, der i dag er den største økologiske varegruppe i Føtex, Bilka og Netto, har vi haft en helt vild vækst i salget. Det er den kategori, hvor priserne er faldet mest. Alene i de første seks måneder af i år er salget steget med knap 50 procent i forhold til samme periode sidste år,« siger Jeppe Dahl Jeppesen fra Dansk Supermarked.

Selv om priserne på økologiske varer i nogle tilfælde er betydeligt højere end priserne på almindelige varer i detailleddet, er krigen fortsat intens. Salget tordner derudad.

Det gælder for eksempel fjerkrækød og svine- og oksekød, der er meget dyrere end konventionelle varer, fordi det er dyrt at producere, og der er akut mangel på råvarer.

Dagligvarekoncernen Dagrofa er klar i mælet om den benhårde konkurrence.

»I Dagrofa oplever vi i den grad økologi som et konkurrenceparameter. Det afspejler sig også i sortimenterne på økologi i vores butikskæder, som vi løbende opgraderer og udvider, blandt andet ved at indgå partnerskaber med økologiske leverandører,« siger Jørgen Nielsen, direktør for Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.

 

Coop: Kommerciel succes

I Coop peger Jens Visholm, koncerndirektør med ansvar for food, nonfood og logistik, på, at Coop for over 30 år siden var den første i detailsektoren, der begyndte at sælge økologiske varer.

Det er en arv, koncernen som en del af sin strategi gerne vil løfte. Økologi er med til at skabe kommerciel vækst for Coop.

»Ved at forbrugerne køber bedre og dyrere produkter, får vi den vækst, vi gerne vil have,« siger han.

Han betegner det som en kæmpe kommerciel succes, at økologi har sat vækst i markedet.

»Vi har fået mere end en rimelig andel af den vækst, der har været i Danmark. Coop har over 50 procent af væksten inden for økologiske varer,« siger Jens Visholm.