Styrelse afviser kritik af jobcentre

I dagens udgave af Berlingske Tidende kan man læse, at landets jobcentre ikke formår at holde obligatoriske samtaler med de ledige. Arbejdsmarkedsstyrelsen afviser nu kritikken og kalder det urimeligt at dømme ud fra opstartsperioden for de nye centre.

Det er ifølge LO og DA »uacceptabelt« og »alvorligt«, at antallet af de ledige, der får den obligatoriske jobsamtale inden for tre måneder i et af landets jobcentre, er halveret i årets første kvartal sammenlignet samme periode sidste år.

En række oppositionspolitikere har desuden kritiseret regeringen, fordi jobcentrene, der trådte i kraft 1. januar 2007, ikke formår at holde de obligatoriske samtaler inden for de første tre måneder, efter en person er blevet ledig.

Arbejdsmarkedsstyrelsen afviser nu kritikken og peger på, at nedgangen skyldes to forhold: Dels fusionen den 1. januar 2007 af AF og den kommunale beskæftigelsesindsats, dels at ledigheden er faldet markant.

"Når man ser et fald i antallet af afholdte samtaler, skyldes det først og fremmest, at ledigheden er faldet. Det tager vi gerne en del af ansvaret for, men det er ikke rimeligt at kritisere os i juli på baggrund af tal fra januar," siger sekretariatschef i Arbejdsmarkedsstyrelsen Erik Holck Hansen i en pressemeddelelse.

"Allerede inden 1. januar 2007 oplyste Arbejdsmarkedsstyrelsen, at man måtte forvente et fald i jobcentrenes produktion. Det var en uundgåelig følge af sammenlægningen, hvor mere end 10.000 mennesker fik nye kollegaer," siger han.

Der er sket forbedringer

Erik Holck Hansen peger på, at der er sket forbedringer: I april 2006 fik 78 procent af de ledige deres samtaler til tiden, svarende til 52.000 samtaler. I april 2007 fik 72,4 procent deres samtaler til tiden, svarende til omkring 30.000 samtaler, oplyser han.

"Tallene for april 2007 viser en støt stigning i afholdte samtaler i forhold til tallene fra januar, februar og marts," siger han.