Streaming jorder downloads og CDer

CDer udgør nu kun et ottendedel af den musik, der bliver solgt herhjemme. Streamning er nu danskernes klart foretrukne måde at høre musik på.

Det er kun et mindretal af danskerne, der stadig køber CDer til stereoanlægget.

Den digitale musik sidder tungt på markedet, og det er især streaming, der tjener penge til musikselskaberne, viser nye tal fra brancheorganisationen IFPI.

I den første halvdel af 2015 kom hele 88 procent af musikbranchens indtægter således fra digitalt salg af musik. Kun de sidste 12 procent kom fra fysiske medier, fortrinsvis CDer.

»Indtil videre bekræfter udviklingen den tendens, vi har set over de seneste par år, hvor den digitale udvikling, især streaming buldrer, frem. Og det vidner om at branchen og især også forbrugerne, er klar til at omfavne hele den digitale udvikling og det digitale marked,« siger direktør Jakob Plesner Mathiasen fra IFPI.

For blot to år siden tegnede CDerne sig for en fjerdedel af musiksalget, og det er især streaming, der udkonkurrer de små, blanke plader. Hele 72 procent af musikbranchens samlede indtægter i årets første halvår kom således fra streaming, mens downloads taber markedsandele.

Jakob Plesner Mathiasen fra IFPI forklarer blandt andet den hastige udvikling med, at IT-giganten Apple for nogle måneder siden kom ind på streaming-markedet.

Han regner med, at væksten i salget af digital musik kun vil stige.

»Danske forbrugere er blandt de mest digitale i verden på det her område, og den udvikling tror vi, vil fortsætte. Vi forventer et endnu mere digitalt og omstillingsparat marked, som er klar til at give forbrugerne det, de gerne vil have,« siger Jakob Plesner Mathiasen.