Stor hotelkæde spiller med musklerne i presset branche

Danmarks største hotelkæde blæser på nedgang i branchen og fortsætter ufortrødent med at ekspandere med nye hoteller. Det er som at spille Matador, siger Arp-Hansen-direktør.

Dorte Krak, administrerende direktør i Arp-Hansen, holder kursen trods hotelbranchens finansielle udfordringer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Udbuddet af hotelværelser i Danmark vokser mere end efterspørgslen, og det presser branchens indtjening. Alligevel fortsætter Danmarks største hotelkæde ufortrødent med at udvide kapaciteten med endnu flere hotelsenge.

Arp-Hansen sidder på 20 procent af markedet, men trods de dystre tal fra branchen ryster administrerende direktør Dorte Krak ikke på hånden i forhold til at åbne nye hoteller. Det handler ifølge direktøren om at have den rette beliggenhed. 

»Det er ligesom at spille Matador. Hvis du ligger på Rådhuspladsen og Bredgade og ikke ude på Kløvervej, så vil der altid være gæster. Så vores filosofi er, at så længe vi kan finde gode beliggenheder og koncepter, så tør vi godt,« siger Dorte Krak.

Arp-Hansen er på vej med et nyt hotel i Borgergade i København med 340 værelser, og for nylig meddelte virksomheden, at de bygger et nyt Tivoli Hotel, som skal stå klar i 2016. Det nye hotel får 288 værelser og 25 møde- og konferencerum.



Problemet i branchen er heller ikke umiddelbart, at hotellerne ikke kan leje værelser ud. En brancheanalyse fra PwC viser, at hovedstadens hoteller har en fremgang i antal overnatninger på 6,1 procent. Men eftersom kapaciteten er vokset med 7 procent i samme periode, og omkostningerne samtidig er vokset, har branchen generelt svært ved at tjene penge. Med andre ord kan fremgangen i antal overnatninger ikke ses på bundlinjen.

»Der er kommet nye gæster til, men det har ikke været til den pris, man skal have, for at det hænger sammen,« siger Dorte Krak.



Selvom Arp-Hansen spiller med musklerne som markedet store, stærke aktør, har Dorte Krak ingen intentioner om at købe op blandt de nødlidende hoteller.

»Der er jo en grund til, at de er nødlidende. Det er typisk fordi det er mindre, ældre hoteller, som ikke har en stærk profil. Det er den verden, vi lever i: Det, der ikke kan stå må falde,« siger direktøren, som dog understreger, at Arp-Hansen har en lidt anden forudsætning for at navigere på markedet, end mange af deres konkurrenter.

»Vi er i den situation, at vi er en virksomhed, der ikke kun lever af at sælge hotelværelser, vi er også ejendomsejere i og med, vi også bygger hotellerne selv. Det vil sige, vi kan regne lidt anderledes på det« siger hun.