Stjerner sælger sig til reklamer

Alternativ eksponering er meget værd for danske stjerner, der optræder i reklamer på landsdækkende tv.

Foto. Andreas Hagemann Bro/Scanpix
Læs mere
Fold sammen
Søren 'Aqua' Rasted skriver en ny ventetone til TDC. Tina Dickow smiler hjertevarmt til at par SAS-folk i en elevator. Begge gør det i reklameblokkene på landsdækkende tv. Og de er langtfra de eneste danske pop- og rockstjerner, der lige nu sælger musik eller ansigt til store firmaers tv-reklamer, skriver Urban.

Den danske hitduo Infernal er et af de bands, der har omfavnet reklamerne. Fem sange fra Infernals seneste album kører som vokal-løs underlægningsmusik for McDonald's nye tv-kampagne. For folkene bag Lina Rafn og Paw Lagermann er reklamer en vigtig del af den samlede strategi.

Direktør Michael Guldhammer fra bandets pladeselskab Border Breakers er begejstret for aftalen.

- Reklamer giver en alternativ eksponering, så Infernal kan komme helt ud i krogene. Ligesom når Lina er med i 'X Factor'. Og når et stort brand som McDonald's vil have Infernal, er det også en blåstempling af bandet, siger Michael Guldhammer til Urban.

Effekten kom prompte

Både Michael Guldhammer og Fabian Holt, der lektor i performance-design ved Roskilde Universitet, peger på Tina Dickows optræden i SAS-reklamen som en gennemført stjerneoptræden, fordi filmen lige så meget er en reklame for hende som sanger og sangskriver.

Effekten kom da også prompte, da SAS-spottet kørte over skærmen for første gang i april. Ikke alene skød reklamens to år gamle sang 'Open Wide' helt til tops på singlehitlisten. Den satte også ild i salget af albummet 'Count To Ten' og det fire år gamle 'In The Red', så Tina Dickow i flere uger havde hele tre album på top 40 over de mest solgte i Danmark.