Stigende eksport til vækstmarkederne skaber job

BRIK. De ti lande, der er en del af regeringens vækstmarkedsstrategi, øgede sidste år importen af varer fra Danmark med 6,4 mia. kroner. Det svarer til ca. 4.000 job. Samtidig haler vi ind Tyskland og Sverige i eksportkapløbet.

Danmark er stærk på grønne løsninger og satser på, at eksporten kan øges til Mexico inden for miljøområdet. Mexico har bl.a. en stor kulmineindustri. Foto: Daniel Becerril/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

MEXICO BY: I 2012 øgede dansk erhvervsliv eksporten til de ti lande, der er med i regeringens vækstmarkedsstrategi, med 6,4 mia. kroner. Det er en stigning på 11 procent i forhold til året før. Stiger væksten tilsvarende de kommende år, vil regeringens målsætning om en stigning på 50 procent på fem år holde.

Det var især eksporten til Kina, der fik hjulene til at dreje rundt. Kina-eksporten stod alene for en stigning på godt fire mia. kroner. Fortsætter eksportfremgangen til Kina, er der en god mulighed for at Kina indenfor fem år kan blive Danmarks tredje eller fjerde største eksportmarked. Hvis regeringens mål om en fordobling af eksporten til Kina nås i 2016, vil Danmark eksportere varer for næsten 50 mia. kroner.

Udenrigsminister Villy Søvndal (SF) mener, at det er et yderst vigtigt for dansk eksport at opleve en så succesfuld fremgang på det kinesiske marked: »Fordi Kina er et kæmpestort land. Og fordi vi tror, at Kina vil fortsætte med den høje vækst.«

Kina kan lære af os

Samtidig er Kina er optaget af Danmark, understreger Søvndal. Den kinesiske præsident var på statsbesøg sidste år, mens Søvndal har mødtes med sin kinesiske udenrigsministerkollega tre gange i de halvandet år, han har været udenrigsminister.

»Kina vil rigtig gerne lære. Da jeg var i Kina i december, var vi lige blevet kåret til verdens grønneste land. Det betyder, at når Kina skal ud at købe grøn teknologi, så kigger de på os. Nogenlunde samtidig var vi også blevet kåret som det mindst korrupte land. Det vil de også gerne lære noget om i Kina. Landet vil gerne forandre sig til et moderne samfund – det eneste, de ikke vil, er at diskutere kommunistpartiets monopol. Alt andet er til debat.«

Målet med vækstmarkedsstrategien er – udover at øge eksporten med 50 procent – at få den danske eksport til de ti lande op på niveau med de bedste EU-lande. I en årrække har Tyskland, Sverige, Østrig, Belgien, Finland og Holland været bedre til eksportere til BRIK-landene og de seks andre lande, der er med i strategien.

»Regeringens vækstmarkedsstrategi har et langt tilløb. Men lykkedes det at fremstå som et greentech-land, som landbrugslandet og shippinglandet, og stå som det land, der kan levere sundhedsydelser og medicin _ ja, så passer de ikke bare til Mexico, men også til Kina og Indonesien. Så vi har fat de rigtige steder,« siger Villy Søvndal.

Asien får større betydning

Eksporten til EU-landene og USA er stadig langt det vigtigste for Danmark. I 2011 var den danske vareeksport på 426 mia. kroner til EU-landene og USA, mens eksporten til BRIK-landene og de seks vækstmarkeder var på 63,9 mia. kroner i 2012.

»Hvis økonomer har ret, så vil Asien fra i dag at være 27 procent af verdensøkonomien, være et sted mellem 50 og 60 procent, når vi kigger frem til 2050. Hvis det sker i løbet af de næste 37 år, så er det med at være så meget til stede som overhovedet muligt. Men kunsten er jo samtidig ikke at glemme vores nærmarkeder. Vi havde forrygende samhandelstal med USA sidste år. Så kunsten er at gøre det her forstærket uden at miste blikket, hvor vi volumenmæssigt har de store markeder. Det er helt afgørende,« siger Villy Søvndal.