Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Kon-Tikis forvalter, Kristoffer Stensrud, er kendt som en investor der ikke er bleg for at købe stort op, hvis han først bliver begejstret for et selskab. Og i øvrigt kender han A.P. Møller – Mærsk endog særdeles godt, for som analytiker i København lavede Kristoffer Stensrud en af de første moderne aktieanalyser på selskabet tilbage i 1980.
På en nylig maritim tur til Asien bemærkede den aktive sejler Kristoffer Stensrud også, at containerskibene lå dybere i søen end de har gjort længe, hvilket tyder på fyldte containere, og i en kronik i den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv skiver han, at over 100 skibe venter på at komme til kajs i Singapore, og at 24 skibe lå i kø i Goa i Indien for at vente på laster til Kina.
Han har også bidt mærke i, at en talsmand fra det kinesiske containerrederi Cosco har sagt, at rederiet venter en stigning i fragtraterne for containere på Asien-USA ruten på 800 dollar, og at verdens tredjestørste contanierrederi, franske CMA CGM, nu venter et positivt driftsresultat for 2010 på grund af en stærk fremgang i ruterne mellem Asien og Europa.
Berlingske Business erfarer også, at Skagen Fondenes beslutning om at gå på opkøb i A.P.Møller-Mærsk aktier skyldes, at kapitalforvalteren ganske enkelt mener at selskabets markedsværdi er undervurderet, med en markedsværdi der blot er 1,3 gange egenkapitalen.