Sløj vækst dæmper APM Terminals’ appetit på Latinamerika

Efter flere år med opkøb i Latinamerika får svag vækst i regionen nu APM Terminals til at gå mere forsigtigt frem. »Økonomien vokser ikke, som alle ventede,« lyder det fra APM-chef i Latinamerika.

27BUSPANAMA-CANAL-EXPANSI#3.jpg
Verdenshandelen fik nye muligheder, da den udvidede Panamakanal mellem Atlanterhavet og Stillehavet søndag åbnede med kapacitet til langt større skibe. Foto: Johan Ordonez/AFP Fold sammen
Læs mere

Råvareprisfald, korruption i stor skala og et fejlslået socialistisk eksperiment er nogle af de enorme udfordringer, som tegner til at skubbe Latinamerika ud i recession. Denne kedelige udsigt får nu konsekvenser hos den danske havneoperatør APM Terminals.

Efter flere år med opkøb af latinamerikanske havneaktiviteter er opkøbslysten nu svækket. Alene i 2015 investerede APM Terminals 4,4 mia. kroner i sine havne i Latinamerika, mens selskabet betalte over syv mia. kroner for Grup Maritim TCB, der havde fire havne i området.

»Siden vi i 2010 startede en strategi for hastig vækst, er vi gået ind i de vigtigste markeder i regionen. Vi tror på regionen, men vi ser også, at økonomierne i Latinamerika ikke gror, som alle havde forventet,« siger Julián Fernández, der er chef for latinamerikanske havneinvesteringer hos APM Terminals.

»For nærværende må vi være bevidste om, at markedet ikke vokser i det samme tempo længere, så du skal være forsigtig med at tilføje ny kapacitet. Vores strategi er nu at kigge på vores terminaler og sikre os, at de leverer en god service.«

Berlingske møder Julián Fernández til en snak i forbindelse med udvidelsen af Panama­kanalen. Søndag åbnede den nyudvidede kanal for trafik med næsten tre gange så store skibe, som hidtil har kunnet sejle igennem. Kanalen løber mellem Atlanterhavet og Stillehavet og deler Nord- og Sydamerika på tværs.

Men det er ikke det eneste sted, at kontinenterne mod vest er delt. Området er også delt lodret, hvad angår økonomisk vækst. På østsiden af Sydamerika har man Mercosur-landene med bl.a. Brasilien, Argentina og Venezuela. Disse tre økonomier kæmper alle med lave råvarepriser og korruption, og de forventes alle at gå i recession i 2016.

»Det er rigtigt svært i øjeblikket, men overordnet ser vi en positiv trend. Men lige i øjeblikket er vi nødt til at være forsigtige med, hvordan vi laver nye investeringer,« siger Julián Fernández.

Et delt kontinent

Som et modstykke til den økonomiske elendighed på den sydamerikanske østkyst står vestkystens og Mexicos samarbejde kaldet Stillehavsalliancen. Her har en åben markedsøkonomi skabt ganske pæne resultater, og alliancens medlemmer forventes at vokse mellem 1,5 og 3,7 pct. i 2016.

»Selv om Brasilien lige nu er i en recession, og der stadig er korruption, mener jeg, at flere lande har lært af fortidens fejltagelser. Indstillingen har ændret sig, billedet har ændret sig,« siger Eddie Tapiero, der er økonom ved Panamakanalens driftsselskab, PCA, inden hans chef, Oscar Bazán, stemmer i:

»Når du ser på økonomien, så er vi et delt kontinent, for kun den ene kyst deltager aktivt i den globale handel. Hvis man kan få den anden kyst med, er potentialet i Latinamerika enormt.«

Berlingske var inviteret til Panama af Maersk Line.