Skatteministeren: Intensiveret skattekontrol skal løfte tilliden til Skat

Øget skattekontrol spiller en central rolle i skatteminister Morten Bødskovs (S) planer for at genoprette danskernes lave tillid til skattevæsenet. Det siger han i et interview med Berlingske, hvor han løfter sløret for nogle af indsatsområderne på erhvervsområdet.

Skatteminister Morten Bødskov (S) forventer, at der vil gå en årrække med at genoprette tilliden til Skat og vil ikke love, hvornår målet er nået. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms

Efter en meningsmåling, der viser både lav og faldende tillid til Skat, peger skatteminister Morten Bødskov (S) på intensiveret skattekontrol, som et centralt redskab til at øge danskernes tillid til skattevæsenet. En stor del af kontrollen er erhvervsrettet.

»Vi skal som danskere ikke have den opfattelse, at der ikke bliver svaret enhver sit, eller at bare man har råd til at betale dyre advokater, så kan man snige sig udenom. Det går ikke. Derfor er der behov for at stramme op på kontrollen,« siger Morten Bødskov.

»Derfor har regeringen løftet bevillingerne til skattevæsenet markant, og derfor investerer vi historisk meget i en styrkelse af skattekontrollen, fordi det også kan være med til at løfte danskernes tillid til skattevæsenet,« fortsætter Morten Bødskov.

Udmeldingen kommer som svar på en meningsmåling omtalt i Berlingske onsdag, der viser, at for tre ud af fem danskere er tilliden til Skat de seneste ti år blevet »lidt eller meget lavere«. Samtidig siger én ud af tre danskere, at deres aktuelle tillid til Skat er »lav eller meget lav«.

S-regeringen har ifølge Morten Bødskov postet mere end to milliarder kroner i skattevæsenet, og en del af pengene går altså til den markante oprustning af skattekontrollen, som Morten Bødskov bebudede allerede ved sin tiltræden.

Morten Bødskov (S), skatteminister

»Det er kontrol i de dele af erhvervslivet, hvor vi typisk ved, at der bliver svindlet, og hvor kontrollen ikke har været stærk nok, fordi der har været skåret ned på den.«


Frem mod 2024 skal der ansættes 1.000 nye skattekontrolmedarbejdere på otte nye skattecentre. På de seneste to finanslove er der blevet sikret finansiering til ansættelse af foreløbig 500 kontrolmedarbejdere og til etablering af foreløbig fire nye skattecentre, hvoraf to allerede er åbnet.

Kiosksvindel og kædesvig

Ifølge Morten Bødskov får de nye kontrolcentre en bred vifte af kontrolområder.

»De kommer til at kigge på aggressiv skatteplanlægning, kompliceret skattesvindel og organiseret skattesvindel, men de kommer også til at koncentrere sig om den svindel, vi møder i kiosk- og pizzeriamiljøet, hvor der har været for lidt kontrol, og hvor der er behov for en styrkelse,« siger Morten Bødskov.

»Det er over en bred front. Det er skattely, momskarruseller, kædesvig, transfer pricing, men det er også sort arbejde og sort økonomi. Det er kontrol i de dele af erhvervslivet, hvor vi typisk ved, at der bliver svindlet, og hvor kontrollen ikke har været stærk nok, fordi der har været skåret ned på den. Og det bliver også med direkte kontrol i butikker og brancher, hvor der er problemer,« siger Morten Bødskov.

Så der er i højere grad tale om øget virksomhedskontrol fremfor kontrol af lønmodtagere?
»Det er ikke alle, der betaler det, de skal. Det er både på personindkomstbeskatning, men det er også store virksomheder og folk, der bevidst laver konstruktioner, der har til formål at undgå at betale skat og svindle sig til at undgå at betale skat. Det er der desværre masser af eksempler på,« siger Morten Bødskov.

Har du andet i ærmet, der kan være med til at øge tilliden til Skat?
»Vi skal have ryddet op, og vi skal have ro til, at vores skattevæsen kan få de store driftsområder til at køre igen. Gældsinddrivelsen skal op i gear. Vi skal have ejendomsområdet på plads. Vi skal have udbytteområdet på plads. Og der er også en række områder inden for EU med told og moms. Det er kæmpe driftsprojekter,« siger Morten Bødskov.

Det tredje ben i Morten Bødskovs strategi for en genrejsning af det samlede skattevæsen og dermed også tilliden til systemet er en styrkelse af Skats ansigt udadtil, så det bliver mere »imødekommende« og »med fokus på, hvordan vi møder borgerne og kan hjælpe danskerne«.

Lukkethed i Skat

Mødet med en lukket dør hos Skat var netop noget af det, som Lotte Kenvig i Berlingske onsdag fortalte havde trukket tæppet væk under hendes tillid til Skat. Hun kæmper på syvende år med en skattesag.

»Man har ingen stemme, når først det starter. Jeg har aldrig haft en samtale med nogen fra Skat, for det er simpelthen umuligt at komme til et møde. Jeg har mange gange bedt om et møde, men du kan ikke få et møde med nogen. Den ret har du ikke,« sagde Lotte Kenvig til Berlingske.

Hun blev bakket op af Jørn Rise, formand for Dansk Told & Skatteforbund og 2.600 medarbejdere i skattevæsenet, der mener, at lukketheden har en negativ effekt på tilliden.

»Skat er gået fra at være en åben organisation til at være en lukket organisation, medmindre du har en aftale. Det er næsten mere kompliceret at komme til Skat end til lægen. Det er skatteindtægter, som er grundlag for velfærden, og så lukker vi bare butikken, for det har vi desværre ikke tid til,« sagde Jørn Rise.

Det fik Morten Bødskov til at love, at »hvis folk gerne vil have et møde, så skal det da også være muligt at få et møde«.

Til gengæld vil han ikke love noget om, hvornår tilliden til Skat er i top.

»Jeg kommer ikke til at give nogen garanti for, hvornår tilliden er genoprettet, eller hvornår de store projekter, som skattevæsenet arbejder med lige nu, er genoprettet,« siger han.