Skatteministeren åbner for nye bilafgifter

Skatteminister Morten Østergaard holder sin reform af bilafgifterne tæt til kroppen – som han skal. Men han lettede alligevel lidt på sløret under et samråd i skatteudvalget.

Skatteminister Morten Østergaard (R) er i samråd om bilafgifterne. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man sætter skatteminister Morten Østergaards (R) svar under mandagens samråd i skatteudvalget under lup, så kom der en lille nyhed frem. Han var indkaldt til at svare på, om han snart er klar med et lovforslag, der lægger bilafgifterne om til en mere miljørigtig konstruktion, som regeringen har lovet i sit regeringsgrundlag.

Og mens han holdt stand i forhold til at afsløre, om en plan er på vej – som han også er nødt til af hensyn til roen på bilmarkedet – så slap en anden lille nyhed ud mellem sidebenene: Ministeren hælder til at indføre bilafgifter baseret på tekniske egenskaber frem for den nuværende værdibaserede afgift, der straffer nye og dyre teknologier.

»Det er værd at tilstræbe teknologineutralitet,« sagde ministeren og tilføjede ganske vist, at det var en principiel holdning, der også skulle tage hensyn til, at nye teknologier skal udvikles og tilgodeses.

Det gør regeringen allerede med den fritagelse for afgifter, der gælder for elbiler til og med 2015. Til gengæld er den dyre og miljøvenlige hybridteknologi omfattet af samme afgifter på op til 180 procent, der gælder for alle biler.

Ministerens bemærkning modtages med glæde i Bilbranchen, som er organisationen for de største forhandlere.

»Der er tilsyneladende en erkendelse af, at en ny model skal være teknologineutral, og det er svært at se, hvordan det skal kunne lade sig gøre, hvis afgiften ikke skal være teknisk baseret,« siger Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen.

Talte udenom

På samrådet, der var udløst af et spørgsmål fra SFs Lisbeth Bech Poulsen, borede ordførerne også i, hvad det betyder, at en omlægning skal indbringe et uændret provenu fra afgiften – hvilket ifølge ministeren betyder, at regeringen ikke vil trække penge ud af sit budget ved en omlægning. Men han svarede ikke på, om udgangspunktet er 2011, da regeringsgrundlaget blev skrevet, om det er før 2007, da en omlægning af afgifterne medførte et stormløb på mikrobiler med lav afgift, eller om det er på nuværende tidspunkt, hvor bilafgifterne indbringer cirka syv milliarder kroner mindre, end da regeringsgrundlaget blev skrevet.

»Jeg tror, at vi alle på tværs af partierne er enige om, at det er en god idé at lægge afgifterne om. Men vi erkender også, at det er svært, og at meget står på spil – blandt andet i folks privatøkonomi,« sagde Lisbeth Bech Poulsen. Efter mødet erkendte hun over for Berlingske Business, at hun ikke sætter penge på, at regeringen når at komme med en større afgiftsreform, inden den om senest et år udskriver valg.

»Jeg er bange for, at der ikke sker noget,« siger hun.

De danske bilafgifter er blandt verdens højeste, og et indeks over en af verdens mest solgte biler, en VW Golf, viser, at bilen i Danmark koster knap 300.000 kroner, mens den i andre lande med teknisk baserede bilafgifter som Holland og Finland kan købes for henholdsvis 184.000 og 190.000 kroner.