SiD og arbejdsgivere indgår alliance

Læs mere
Fold sammen
Stadig dårligere arbejdsforhold for de mange danske buschauffører får nu arbejdsgiverne og SiD til i fællesskab

at slå alarm.



Det er stress blandt buschaufførerne på grund af verbale og voldelige overfald, dårlige

pauseforhold og især dårlig planlægning af køreplaner, der får de to gamle arvefjender, SiD og AKT

- Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik - til at råbe vagt i gevær.

Stramme planer

- Køreplanlægningen

er ekstremt stram, og det bliver forstærket af den større aggressivitet, vi allesammen oplever i trafikken. Det er belastende for

chaufførernes arbejdsmiljø, det er vi enige om, siger Kjeld Jensen, miljøkonsulent i SiD.



Problemet er,

at udbyderne, det vil sige amterne, ikke indregner forringelser af fremkommeligheden på vejene i deres køreplaner, fortæller Finn

Mikkelsen, der er formand for AKT og adm. direktør for Wulff Bus A/S.



- I løbet af de seneste år er vilkårene

for den kollektive trafik til stadighed blevet forringet uden at der er sket "modregning" i køretider og lignende,

siger han.



Det rammer chaufførerne i form af stress, sundhedsproblemer som f.eks. rygskader, verbale overfald og tilmed

vold fra utilfredse passagerer, lyder det fra AKT. Især trafiksikrende foranstaltninger som vejbump, rundkørsler og lignende

har gjort det sværere for busserne at komme frem.

Fælles henvendelseAKT og SiD har nu sammen bedt de danske

trafikselskaber om at tage mere hensyn til chaufførernes ve og vel, når de lægger køreplaner, og indregne den

mindre fremkommelighed i køreplaner og køretider.



- Dernæst bør udbyderne investere i ordentlige og

tidssvarende velfærdsfaciliteter for chaufførerne og så lægge driften ind i udbudsbetingelserne, så

vognmændene kan regne en driftsudgift ind i tilbudsberegningerne, siger Finn Mikkelsen fra AKT.



Endelig beder AKT og SiD

også vejmyndighederne rundt om i landet tænke på chaufførernes arbejdsvilkår, når de bygger trafikhindringer.



-

Især vejbump, men også rundkørsler og vejindsnævringer har antaget et sådant omfang, at det i sig selv

har forringet fremkommeligheden med mange procent, uden at dette er blevet kompenseret i køreplanerne. Snarere tværtimod,

siger Finn Mikkelsen.