Serviceerhverv mangler unge

Læs mere
Fold sammen
Servicebranchen vokser støt i hovedstadsområdet, men fremtidsudsigeterne er dystre. Branchen mangler allerede arbejdskraft,

og det bliver kun værre, lyder advarslen i en ny undersøgelse.



- Hovedstadens servicevirksomheder må erkende,

at de har et problem. De prøver i dag at hutle sig igennem ved at stjæle medarbejdere fra hinanden, men ser man bare

et par år frem, så er det tydeligt, at den strategi ikke holder. Det siger Peter Plougmann, som er adm. direktør

for analysevirksomheden New Insight, der har lavet undersøgelsen for blandt andre brancheorganisationen HTS og en række

fagforeninger.



Unge i hovedstaden vil ikke arbejde i servicesektorens lavprestigejob som rengøring, detailhandel, servicestationer

eller i hotel- og restaurationsbranchen. Det giver hovedstadens servicevirksomheder store problemer med at rekruttere velmotiverede

og dygtige medarbejdere, konkluderer undersøgelsen.



- Der er måske arme og ben nok til at klare opgaverne, men kunderne

har et krav om mere kvalitet, og derfor er kampen om de gode medarbejdere mere intens end nogensinde, fortæller Peter Plougmann.

SMV''er

i farezonen

Rekrutteringsproblemet er især stort for små og mellemstore servicevirksomheder, SMV''er.



- Generelt er

mindre servicevirksomheder ufatteligt sårbare. De har ikke råd til at rekruttere de forkerte medarbejdere, siger lektor

Per Darmer fra Handelshøjskolen i København.



Derfor skal SMV''er i servicebranchen satse på at rekruttere

gennem deres sociale kontakter snarere end at annoncere efter medarbejdere, mener han. Nydanskere udgør ifølge undersøgelsen

et vigtigt rekrutteringsgrundlag for servicevirksomheder generelt, og især i hovedstadsregionen, hvor der er mange nydanskere.