»Selvstændige butiksejere har ikke en chance«

Det er praktisk talt umuligt for en butik at klare sig midt i København uden at have et stort brand i ryggen, mener 7-Elevens danske direktør, Jesper Østergaard, der selv lever med høj husleje og presset lønsomhed.

»Vi betaler jo huslejen og bliver ved med at drive forretning, men man undrer sig da over, at det overhovedet kan lade sig gøre at få så mange penge hjem som udlejer,« siger Jesper Øster­gaard, adm. direktør i 7-Eleve­n Danmar­k.PR-foto Fold sammen
Læs mere

Gennem de seneste år er de københavnske butikskvadratmeter steget så meget i husleje, at selv vægtige kæder som 7-Eleven bliver presset på lønsomheden. Men hvor 7-Elevens butikker langt hen ad vejen kan acceptere den høje kvadratmeterpris, ser det omvendt sort ud for de uafhængige forretningsdrivende, der ønsker at åbne forretning i det centrale København. Det mener 7-Elevens administrerende direktør, Jesper Østergaard.

»Selv om jeg repræsenterer 7-Eleven, kan man også godt tale de mindre forretningers sag. De, der har råd til at forblive i de dyre lejemål, er jo nemlig sådan nogle som os. Vi har råd til det, fordi vi har en række andre forretninger, der har en mere fornuftig lønsomhed, og hvor man så kan sige: »Fair nok. Når vi ligger det hele sammen, kan vi stadig drive en god forretning.« Sådan er det ikke for de selvstændige,« siger Jesper Østergaard.

»Hvis man forestiller sig, at en innovativ og enkeltstående forretning gerne vil etablere sig i København, så er det meget, meget svært, fordi huslejen er oppe på et niveau, hvor man ikke kan være med. Det kan vi desværre også se i mange af de danske indkøbscentre. Der ser man jo typisk kun – undskyld, jeg siger det – de samme kedelige tøjkæder, der ligger alle steder.«

Ifølge en ny opgørelse fra Oline.dk, der landets største portal for erhvervsejendomme, er den gennemsnitlige husleje i københavnske butikker steget med 44 procent i løbet af de seneste fire år. Og det er en prisudvikling, man også har bidt mærke i hos 7-Eleven, om end udviklingen ikke har været helt så markant i kædens egne lejemål, siger Jesper Østergaard.

»Vi betaler jo huslejen og bliver ved med at drive forretning, men man undrer sig da over, at det overhovedet kan lade sig gøre at få så mange penge hjem som udlejer. Det medfører jo, at der er mange butikker – både vores, men også andre koncepter – som ikke har den allerbedste lønsomhed på de gode beliggenheder,« siger Jesper Østergaard.

»Og så har det jo store konsekvenser for de selvstændige butiksejere. De har simpelthen ikke en chance for af drive en profitabel butik inde i byerne.«