Selvlærte shippingfolk skal have reel MBA-uddannelse

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Tiden er løbet fra selvlærte shippingfolk, der ikke har en reel uddannelse. Derfor kæmper Europas Maritime Udviklingscenter,

EMUC, for at få stablet en international MBA-uddannelse på benene.


- Ideen bag uddannelsen er ønsket om en

målrettet uddannelse til en gruppe af mellemledere i shippings-industrien i erkendelsen af, at de oftest ikke er akademisk uddannede,

men er kun kontoruddannede eller on-the-job-training, siger direktør for EMUC Carsten Melchiors og uddyber:


- Medarbejderne

i shippingbranchen skal i fremtiden leve op til tre krav. Globaliseringen, som vil ændre alt. IT, som vil ændre alt -

og miljøhensynet, der vil påvirke alt, hvad vi har med at gøre.


Uddannelsen skal ikke være en fuldtidsuddannelse

- men bestå af 12 moduler over to år - altså følge en typisk struktur for en MBA-uddannelse. Denne gang målrettet

mod rederi- og transportsektoren. Og uddannelsen skal have hovedsæde på Handelshøjskolen i København.




Men for at få det internationale tilsnit er der koblet seks akademiske insitutioner på den nye uddannelse.


Nemlig

World Maritime University i Malmø, Lunds Tekniske Højskole, Chalmers Tekniske Universitet i Gøteborg, Danmarks

Tekniske Universitet, Norges Handelshøyskole, Norges Teknisk Naturvitenskaplige Universitet og Søfartsstyrelsen i Danmark.









To

arbejdsgrupper

Lige nu sidder en ekspertgruppe og arbejder intenst på at få sammensat et program for den maritime MBA-uddannelse.

Men faktisk er udviklingen af programmet baseret på to såkaldte "advisory boards" . En akademisk gruppe som

skal koordinere udviklingen af curriculum - og en forretningsgruppe med repræsentanter fra erhvervet.


- Den akademiske

gruppe skal udvikle programmet, som industriens forskellige sektorer så skal kigge på. Derefter skal de forskellige universiteter

bearbejde de to gruppers ønsker og foreslag til den perfekte MBA-uddannelse, siger Carsten Melchiors, der pointerer, at det

næste møde er berammet til engang i januar.


Den akademiske gruppe er sammensat af folk fra de forskellige universiteter,

mens forretningsgruppen er sammensat af personer, der inkluderer repræsentanter fra Dannebrog Rederi, Scandlines Danmark, J.C. Hempel

Skibsfarvefabrik A/S, J. Lauritzen A/S, DSB Gods, MercantileCosolidators, logistik funktion for Maersk Line og IKEA fra Sverige.


-

Det går hurtigere fremad i Danmark, fordi vi har en større shipping-industri end i de andre nordiske lande. Netop derfor

gør vi det til en internordisk uddannelse, der udover at tiltrække folk fra Danmark, Sverige og Norge også skal

tiltrække internationalt, påpeger Carsten Melchiors.



Aktiv og dynamiskDet er planen, at uddannelsen endeligt

skal falde på plads, så det første hold MBA-kandidater i shipping kan starte i efteråret år 2000.


Hvis

det kikser, så skal det første hold starte janaur år 2001.


Uddannelsen vil - som sagt - blive organiseret

på basis af 12 moduler fordelt over 18 måneder. De ni moduler vil være weekendundervisning og vil blive foretaget

på de forskellige involverede undervisningsinstitutioner.


De tre sidste moduler vil være to ugers sommer kurser

og en uges introduktion.


Uddannelsen vil i videst muligt omfang gøre brug af de fjernundervisningsmuligheder Internettet

byder på.


- Vi har hovedsæde i Danmark - men vi vil lave undervisningen dynamisk og aktiv. F.eks skal enkelte moduler

tages på andre universiteter - og IT-teknologi vil binde det hele sammen, fastslår Carsten Melchiors, der også har

fået god support til finansieringen af den nye uddannelse.


Det er primært forskellige maritime erhvervsvirksomheder,

der har stillet midler til rådighed. For bagmændene regner med, at alene etableringen af uddannelsen kommer til at koste

én million kroner. Og dertil kommer hele markedsføringen i Norden, Baltikum og i andre Nordeuropæiske lande.