Scoop`et der varede tre år

Sælgersucces`er. Det var først og fremmest stædighed og tålmodighed, som gjorde sælger Peter Mogensen i stand til at hive sin største salgssucces hjem for hvidevareproducenten Miele A/S.

Det er en kølig novemberdag for lidt over fire år siden. Sælger Peter Mogensen sidder på sit kontor, og får pludselig et opkald om at se nærmere på et stort vaskeri i en boligforening, hvor der står nogle uheldige vaskemaskiner, og som derfor var på udkig efter en ny leverandør af vaskemaskiner. Umiddelbart lyder det som en hurtigt klaret sag med gode penge til følge, og Peter Mogensen tager strakts kontakt til boligforeningen. Det skulle da også vise sig, at han fik ret i sin antagelse om de gode penge, men sagen blev alt andet end hurtigt overstået.

- Boligforeningen skulle bruge vaskemaskiner til omkring 100.000 kr. hver. Formanden for boligforeningen var derfor selvfølgelig interesseret i, at maskinerne skulle holde i mange år frem, og at de havde et betalingssystem hver. Tidligere havde de haft et centralt betalingssystem, men det betød jo også, at alle maskinerne var ubrugelige, hvis det system pludselig gik ned, fortæller Peter Mogensen. Han begynder derfor at maile med formanden for foreningen, som skulle tage den endelige beslutning. Det er stadig november måned 2003, og udover Peter Mogensen er der fire andre leverandører i spil om ordren. Mailkorrespondancen forstætter...og fortsætter...og fortsætter...

Utrolige spørgsmål og en dosis tålmodighedTo år senere er korrespondancen stadig i gang, og Peter Mogensen er efterhånden ved at miste tålmodigheden. Men håbet om den store ordre holder alligevel gnisten i gang, og det er lykkes ham at eliminiere de tre andre leverandører. Nu er der kun ham selv og en konkurrent tilbage.

- Vi lever op til alle de krav, kunden stiller. Men grunden til, at det tager så lang tid er alle hans utrolige spørgsmål til maskinerne, som er så detaljerede, at jeg må spørge på fabrikken, og selv dér kommer man til kort, siger Peter Mogensen. Blandt andet vil boligforeningens formand vide, hvor mange vandniveauer, der normalt er i en maskine, og det udvikler sig til en længere diskussion på mail. Men endelig i januar 2006 bliver handlen afsluttet, og i mellemtiden har Peter Mogensen haft fire møder med boligforeningens bestyrelse. Møderne og hans stædighed og vedvarende argumentation gør, at han scorer scoop`et til sidst. Handlen bliver på mere end 600.000 kr.

Peter Mogensens gode råd til andre sælgere er derfor at kende sine produkter godt, være ydmyg men samtidig argumentere præcist og bestemt.