SAS tog Folkemødet til nye højder

SAS fløj ved årets folkemøde et særfly med 130 »almindelige« danskere til Bornholm for at vise, at SAS er folkets flyselskab. »En perfekt strategisk kobling af fysisk tilværelse, PR og digital,« lyder det blandt andet fra SAS.

04BUSPIX-SAS-FOLKEM-DET-112.png
SAS indsatte under folkemødet på Bornholm et særfly for at flyve 130 »almindelige« danskere til klippeøen. PR-foto
Læs mere
Fold sammen

På årets folkemøde på Bornholm kom et af de mere interessante tiltag fra flyselskabet SAS, der indsatte et særfly for at flyve 130 »almindelige« danskere til klippeøen.

Pointen var at vise, at SAS er folkets flyselskab, der ved hjælp af Folkeflyet bogstavelig talt bragte folket og politikerne tættere sammen.

»Hjørnestenen i Folkemødet på Bornholm er, at demokratiet er for alle. De seneste år er mødet imidlertid blevet en fest for den politiske elite og ikke den demokratiske folkefest, som var hensigten. Vi så derfor mødet som SAS’ mulighed for at vise, at de er sat i verden for folket,« lyder det fra Mikkel Bagge Lange, Creative Director for PS Communication, som stod bag kampagnen.

For at få maksimal PR-værdi ud af begivenheden skabte SAS og PS Communication desuden en Facebook-kampagne, hvor de på fly­tavle-GIFer forud for mødet udloddede pladser på Folkeflyet til et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.

Flyet udgjorde således et »minidanmark«, hvor alle danskere kunne føle sig repræsenteret.

Begejstret SAS-direktør

For at sikre et godt udgangspunkt for den demokratiske debat om bord på flyet designede de desuden en tilmeldingsside, hvor de, som opfyldte tilmeldingskriterierne, skulle argumentere for, hvorfor de skulle have en plads på Folkeflyet. Det var der mere end 1.000 danskere, der gjorde.

Virkede det så? Ja, kampagnen genererede en masse presseomtale og buzz på de sociale medier.

På SAS’ hjemmeside steg besøgstallet med 200 pct. i kampagneperioden, og det gennemsnitlige tidsforbrug på kampagnesiden var på mere end tre minutter. På Facebook nåede kampagnen ud til 535.040 personer.

Men rejsen endte ikke dér. På hjemturen blev alle passagerer bedt om at nedfælde deres tanker om begivenheden og demokratiet. Tankerne blev (selvfølgelig) foldet til papirfly, og de vil ved en senere lejlighed blive overdraget til koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, som en hyldest til folket og den frie tanke.

Og han er begejstret for samarbejdet:

»Med konceptet Folkeflyet fik vi taget vores bidrag til Folkemødet til helt nye højder – en perfekt strategisk kobling af fysisk tilværelse, PR og digital, hvor vi med få effektive midler kom ud med budskabet om, at SAS er og bliver folkets flyselskab og gør meget for at binde Danmark sammen på kryds og tværs med 35 daglige indenrigsafgange. Kampagnen skabte stor opmærksomhed og begejstring både på selve Folkemødet og i medierne,« siger Lars Sandahl Sørensen.