Sammenhold skal styrke turisterhvervet

Dansk turismes nye strategi opererer med en vækst på 12 mia. kr. frem til 2015. Men formanden for VisitDenmark kan nøjes med mindre.

Solen var begyndt at skinne mere vedvarende på dansk turisme, da erhvervet i lighed med den øvrige internationale turismeindustri i sommeren 2008 blev ramt af en økonomisk hammer i form af finanskrisen. Højtryk og fremgang blev afløst af stormvejr og meget lave vækstrater.

Det dramatiske skifte faldt sammen med den hjemlige turismes bestræbelser på at formulere en samlet strategi, der skal kunne bære frem til 2015, og det er naturligvis ikke det bedste klima at lægge vækstplaner i. Strategien Vores Rejse er da også mindre vidtløftig i sine vækstambitioner end tidligere tiders bramfri proklamationer om, at dansk turisme snildt kunne fordoble sin omsætning. Her opereres med at lægge en fremgang på 12 mia. kr. oven i den nuværende turismeomsætning på 62 mia. kr. og skabe 18.000 nye job i erhvervet. Væksten svarer til en realvækst på 4,1 procent årligt, hvilket ifølge VisitDenmark-formand Georg Sørensen kan vise sig ambitiøst nok.

- Vi har generelt ikke rystet på hænderne i strategiarbejdet, men hvis den nuværende markedssituation varer noget længere, kan vi blive nødt til at skubbe bagkanten for vore vækstambitioner tilsvarende. Kan vi nå en tocifret milliardfremgang i 2017, tør jeg godt sige, at turismeerhvervet er lykkedes, siger Georg Sørensen.

Den nye strategi er født efter en proces gennem hele 2008, hvor over 600 personer fra alle dele af dansk turisme har deltaget. I forhold til tidligere forsøg på at samle kræfterne har arbejdet denne gang involveret så mange, at der er basis for ejerskab og det samarbejde i hele erhvervet, som messecenterdirektøren fra Herning ikke kan blive træt af at snakke om. Og netop krisetider er yderligere en spore til at rykke sammen.

- Finanskrisen gør det tydeligt for alle, at det er mere nødvendigt end nogensinde at stå sammen og lægge planer, der rækker flere år frem. Vi har i flere år mærket et vigende marked i udlandet, og det er i de tider, da det er svært, man skal være mest kreativ og udviklende, siger Georg Sørensen.

Bedre end udlandet

En vigtig ambition i Vores Rejse er, at Danmark over tid skal klare sig bedre end den gennemsnitlige vækst i nordeuropæisk turisme på 3,4-3,5 procent årligt. Når turismen går frem, skal danskerne gøre det bedre end naboerne, og når den går tilbage, skal virkningerne være mindre i dansk turisme.

- Vi skal først og fremmest klare os bedre ved at stå sammen. Hidtil har udfordringerne i otte ud af ti tilfælde været os selv og ikke konkurrencen udefra. Nu skal de små og mellemstore aktører inden for turismen se ideen i at komme med i en større sammenhæng og være en del af lidt mere længerevarende planer. Det kræver, at de sætter sig godt ind i hovedpunkterne i strategien og finder ud af, hvordan de kan være en del af den. Der består også en opgave for regioner og de lokale forankringer i at få identificeret virksomhederne. Vi skal frem til en tredimensionel tankegang i vores indsats, siger Georg Sørensen.

De gode eksemplerBillund-området med Legoland, Lalandia Billund, den nærliggende løvepark i Givskov og en international lufthavn har skabt en efterhånden velkendt resort, hvor kommunens aktører forener kræfterne om at tiltrække og fastholde gæster dele turisten i stedet for at eje, så at sige. Eksemplet kan med fordel følges op i både Nordjylland, Nordsjælland/København, og hvor det ellers er oplagt at samarbejde.

- Uanset om gæsterne kommer til Nordjylland, Fyn eller Nordsjælland, skal vi blive bedre til at se på, hvad der er deres motiv for at komme. Hele vores analysearbejde og markedsføring skal være mere motivbaseret og bevidst om egne styrker. Det sidste involverer både erhvervet, øvrige aktører og så bestemt også befolkningen. Vi skal have gæsterne til at lægge et højere døgnforbrug og blive flere timer i Danmark, og det skal vi blandt andet gøre ved at dele gæsterne, se værdien i, at de også besøger andre steder, end hvor vi selv er. Vi har været vant til at bruge megen energi på at konkurrere, og kan vi i stedet samarbejde om at tiltrække gæsterne og få dem til at føle sig godt tilpas, har vi også gode chancer for at udvide sæsonen, siger Georg Sørensen.

Flere penge i kassenDen nye turismestrategi gør op med, at antallet af årlige overnatninger er det altafgørende parameter for, om erhvervet lykkes. Ambitionen om at være noget for alle er afløst af en satsning på »udvalgte, værdiskabende målgrupper« på hovedmarkederne Tyskland, Sverige og Norge, og hvor de ellers befinder sig.

Turisterne skal generelt skæppe mere i kassen, skabe mere værditilvækst, end da tyskerne i begyndelsen af 90’erne strømmede til de danske strande og var kendetegnet af et lavt døgnforbrug. I perioden 1993-2007 mistede Danmark omkring seks mio. tyske overnatninger, og læren er, at det nye årtusindes turisme må have flere ben at stå på.

Erhvervspartnerskaber på udvalgte områder, udvikling af nye fyrtårne af international klasse og tiltrækning af udenlandske investeringer er andre elementer i Vores Rejse. Som forretningsmand er Georg Sørensen overbevist om, at investeringerne nok skal komme, når projekterne er bæredygtige.

- Når finanskrisen på et tidspunkt er overstået, og himlen åbner sig igen, tror jeg, vi vil kunne tiltrække investeringer fra udlandet. I vores destinationsudvikling er det også vigtigt, at vores skiltning og tilgængelighed er i top. Det er den flere steder, men andre steder kan den blive bedre. Det samme gælder med mærkningsordninger, siger Georg Sørensen.

Læs også:

Dansk turisme går glip af milliarder

Milliarder på spil for dansk turisme