Samme gevinst til staten med halv registreringsafgift

Regeringen havde i finansloven i 2003 en forventning om ca. solgte 115.000 biler, men det blev kun til ca. 95.000. Det betyder, at

staten har mistet ca. tre mia. kr. i forventede indtægter.



Alle de danske bilbrancheforeninger er enige om, at registreringsafgiften er

for høj, og skatteminister Svend Erik Hovmand har erklæret, at den skal til vurdering, men der er ikke kommet væsentlige

ændringer endnu. Nu har en undersøgelse foretaget af Danske Sælgere fastslået, at det kan betale sig at nedsætte

registreringsafgiften med 50 pct.



I undersøgelsen blev medlemmerne spurgt om, hvordan de ville reagere på en nedsættelse

af registreringsafgiften med 50 pct. De responderede, at de ville bruge besparelsen på at købe en bedre og mere sikker

bil. Det kan lyde ulogisk, at staten ved at nedsætte afgiften alligevel kan have den samme indtjening. Men der er et ganske

godt eksempel på det. I Finland nedsatte man 1. januar i fjor registreringsafgiften med 15 pct., og det betød et mersalg

på knap 25 pct. over hele året, og det er den model, Danske Sælgere (DS) følger i sit forslag.

Politikere

ikke lydhøre

For at regnestykket skal gå op, skal der sælges ca. 130.000 biler, og det er under gennemsnittet for,

hvad der blev solgt i 1990''''''''''''''''''''''''''''''''erne.



- Det kræver, at man har mod til at gøre det, og at danskerne tager positivt mod

udviklingen, siger adm. direktør i Danske Sælgere John Guldbrandsen.



Danske Sælgere har den erfaring, at bilerne

ikke følger med prisen. Bilerne bliver mindre, men dyrere. Det har været med til at give et lavere salg.



- Vores

medlemmer har bilen som arbejdsplads, men må acceptere et ringere arbejdsmiljø. Det er dumt, at arbejdsmiljøforbedrende

udstyr i biler på-lægges både moms og afgift, mens der kun betales moms af lignende udstyr på arbejdspladsen,

siger John Guldbrandsen.



Dansk Automobilforhandler Forening (DAF) synes, at det er prisværdigt, at DS har lavet så

godt et forslag.



- Vi har meget sympati for Danske Sælgeres forslag, og vi tror også på det langt hen ad vejen,

men spørgsmålet er, om man kan få regeringen med til det. Det er ikke nogen let opgave at finde de penge, hvis

det ikke lykkes, mener adm. direktør i DAF Preben Kjær.



Det mener John Guldbrandsen, der er råd for. Hvis

pengene ikke kommer ind, vil det være en mulighed at justere på grønne, vægt- eller brændstofafgifter.

Det er ud fra betragtningen om, at det bliver billigere at skaffe bilen, men dyrere at bruge den.



I dette års finanslov

er der budgetteret med ca. 115.000 solgte biler, der skal sikre staten en indtægt på godt 15 mia. kr. Det er på

trods af, at mange biler i år bliver dyrere for danskerne p.g.a. prisharmoniseringen i EU (danske biler har uden afgifter tidligere

været Europas billigste).



Forslaget er blevet sendt videre til de skattepolitiske ordførere. Indtil videre har Venstre

og De Konservative svaret, at de endnu ikke mener, at tiden er moden til en sådan ændring.