Sælgere dropper bilen

Finanskrisen har fået sælgerne til at køre en femtedel mindre.

Foto: Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
Sælgere har brugt langt mindre tid bag rattet på grund af finanskrisen. For et år siden kørte en sælger gennemsnitligt 40.000 kilometer om året. I dag er tallet faldet til 32.000 kilometer. Det skriver dr.dk.

- Man sidder mere på kontoret end man gjorde for et år siden, konstaterer Børge Agerbæk, der er formand for det trafik- og vejpolitiske udvalg i Business Danmark til DR.

Årsagen mener han er de mange konkurser, som betyder, at der er færre virksomheder for sælgerne at køre ud til. Og så er sælgerne blevet dygtigere til at strukturere deres hverdag, mener han.

Susanne Wiatr Borg, phd-studerende ved Syddansk Universitet og forsker i salg og key account management mener da også, at det er det helt rigtige for virksomhederne, at sælgernes ressourcer planlægges nøje.

- Sælgere udgør en af de dyreste omkostninger for virksomheder, og derfor er det ikke specielt overraskende, at man reducerer deres tid i bilen, siger Susane Wiatr Borg til DR.

For virksomhederne gælder det ifølge hende om at gøre sig synlig igennem email, sms og ad andre kanaler end selve salgsbesøgene.

- ulha