Sådan skaffer du arbejdskraft

Nye krav fra de unge og manglen på kvalificeret arbejdskraft har gjort det sværere for en lang række virksomheder at tiltrække de nødvendige ansøgere. Danske Bank, Cowi og Lundbeck har læst skriften på væggen og fundet løsningen i det nye fænomen: Employer branding.

Foto: Jan Jørgensen
Hos Cowi sker der det i sommeren 2006. Virksomheden står pludselig og mangler 100 medarbejdere som følge af uventet store ordrer. En situation, der naturligvis sætter tankerne i gang hos Lars-Peter Søbye, koncerndirektør med ansvar for den danske forretning.

”Gennem hele 2006 havde vi oplevet, at det blev sværere og sværere at skaffe arbejdskraft. Så jeg besluttede, at vi måtte gøre noget anderledes,” siger han.

Resultatet blev en jobprofilkampagne, som mange sikkert husker for de flabede overskrifter som ”Vi søger ingeniører med samme storhed og genialitet som os selv … og ydmyghed, selvfølgelig”. På alle annoncerne var der et billede af en Cowi-medarbejder og en opfordring til at ringe til vedkommende eller en kollega, hvis man kendte nogen i Cowi. Så ville de lægge et godt ord ind for ansøgeren.

Blev brandet

På kort tid lykkedes det at få lagt billeder og kontaktoplysninger for 1.500 af Cowis 2.000 danske medarbejdere på koncernhjemmesiden, og i løbet af kampagnen blev Cowi kontaktet af mere end 400 kvalificerede ansøgere, hvoraf mindst et par hundrede blev ansat.

”Samtidig med at vi brandede os udadtil, opnåede vi internt, at medarbejderne følte en enorm stolthed over at være i virksomheden og være med til at rekruttere nye medarbejdere,” siger Lars-Peter Søbye.

”Det var det, der blev snakket om ved bordene. Siden har vi fulgt det op ved at redesigne vores jobsite og ved at uddanne relationsskabere, det vil sige medarbejdere som er rigtigt gode til at skabe relationer mellem kollegerne og til kunderne. Relationer er langt hen ad vejen meget vigtige. Vi har desuden lavet en femårsstrategi med fokus på people management, og vi har ansat HR-partnere, der hjælper vores ledere med at lave karriereplaner etc. For jeg tror, at de vidensvirksomheder, der er bedst til at fastholde deres medarbejdere, er fremtidens vindere. Og employer branding er simpelthen nødvendigt, hvis du skal have succes med at tiltrække og fastholde arbejdskraft.”

Læs mere om strategien hos Danske Bank og Cowi i Berlingske Nyhedsmagasin fredag.