Sådan måler vi de 140 virksomheders image

Det helt særlige ved Berlingske Business’ Imageanalyse er, at erhvervslederne giver hinanden karakterer. I alt 4.081 erhvervsledere har deltaget i årets undersøgelsen og vurderet 140 selskaber på ni imageparametre.

IFO – Instituttet for Opinionsanalyse anført af direktør Palle Klinke Hansen bag undersøgelsen. Fold sammen
Læs mere

Så er det igen tid til Berlingske Business’ Imageanalyse, som er blevet en institution på sit felt. I over 20 år har vi sammen med IFO – Instituttet for Opinionsanalyse målt og vejet kendte og toneangivende virksomheders image.

Analysen er langt grundigere end andre målinger. Den giver en enestående mulighed for at gå i dybden med de i alt ni parametre, vi måler på (se nedenfor).

Det særlige ved Imageanalysen er, at det er erhvervslederne, der giver hinanden karakter.

I alt 4.081 erhvervsledere har deltaget i årets undersøgelse.

De 140 virksomheder, der indgår i Image- analysen, er udvalgt af Berlingske og IFO – Instituttet for Opinionsanalyse blandt Danmarks største og mest toneangivende virksomheder. Der tages udgangspunkt i Berlingske Business Magasins Guld1000-liste, hvor Danmarks 1.000 største virksomheder hvert år opgøres efter omsætning.

Den vigtigste forudsætning for at have et image er dog, at virksomheden er kendt i målgruppen. En række af de største virksomheder målt på omsætning er således ikke medtaget, da de er kendetegnet ved et meget lavt kendskab. Det gælder en række handelsselskaber med meget stor omsætning, men ganske få medarbejdere.

Hvert år vurderer vi desuden, om de mindst kendte virksomheder i sidste års Imageanalyse skal udskiftes med nye.

Analysen er i enkelte tilfælde suppleret med mindre virksomheder, der har et højt kendskab. Det sker for at samle flere virksomheder i udvalgte branchegrupper.

Imageanalysen er en analyse af virksomheder og ikke af brands. Derfor er Bestseller med i analysen, mens eksempelvis mærkerne Vero Moda og Only ikke er med.

Imageanalysen bliver lavet på koncernniveau. Derfor er datterselskaber i koncerner som udgangspunkt ikke med.

Ligesom tidligere år står IFO – Instituttet for Opinionsanalyse anført af direktør Palle Klinke Hansen bag undersøgelsen.

Undersøgelsen er gennemført i perioden fra 8. april til 29. april 2016.

Køb rapporten

Rapporten bag Imageanalysen kan købes hos Palle Klinke Hansen, tlf. 38 33 85 38.

 

Metoden bag Imageanalysen

IFO – Instituttet for Opinionsanalyse har udviklet den model, der anvendes til at måle virksomhederne i Berlingske Business’ Imageanalyse.

Tre faktorer bestemmer, hvilken score den enkelte virksomhed får: 1. Kendskabet til virksomheden, 2. den individuelle bedømmelse på ni imageparametre kaldet »imagedrivere« og 3. den vægt, som respondenterne tillægger de ni drivere, der her er anført i prioriteret rækkefølge:

 

1. Ledelse: Ledelsen er dygtig til at håndtere de udfordringer, virksomheden står over for.

2. Troværdighed: Virksomhedens medarbejdere og ledere gør det, de siger.

3. Kvalitet: Virksomhedens produkter og service er af høj kvalitet.

4. Medarbejdere: Virksomhedens medarbejdere er kompetente og servicemindede.

5. Kommunikation: Ledelsen er dygtig til at formidle vision og værdier til omverdenen.

6. Konkurrenceevne: Virksomheden er god til at skabe indtjening og vækst i konstant konkurrence.

7. Finansiel Styrke: Virksomheden er­ ­økonomisk sund og veldrevet.

8. Innovation: Virksomheden evner at produktudvikle og gå nye veje.

9. Ansvarlighed: Virksomheden tager ansvar for f. eks. miljø, medarbejdere og samfund.

Regnestykket

Den samlede imagescore for en virksomhed er resultatet af et regnestykke, der består af kendskab, vigtigheden af hver af de ni parametre og efterlevelsen af de ni parametre vejet sammen.

Konkret er regnestykket summen af de andele af respondenterne, der angiver at kende virksomheden hhv. godt, nogenlunde og lidt, ganget med i første omgang en generel skala for, hvor betydningsfuld de ni imageparametre vurderes at være. I næste omgang ganget med en individuel pointscore for, hvor godt virksomheden vurderes at leve op til den enkelte imageparameter.