Så er benzinen tilbage på 1970-priser

Hvis man tager højde for den almindelige prisudvikling, så koster en liter benzin lige nu mindre end før første oliekrise brød ud i starten af 1970’erne.

BP tankstation på Jernbane Alle i Vanløse Fold sammen
Læs mere
Foto: Svend Aage Mortensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Prisen på benzin er lige nu billigere, end den var i starten af 1970’erne - før første oliekrise brød ud.

Tilbage i starten af 1970’erne var der ikke noget, som hed 95 eller 92 oktan. Men én liter af den lidt dyrere 98 oktan benzin, kostede for 44 år siden helt præcist 1,32 kroner per liter.

Regnes det om til nutidskroner med den almindelige inflation, svarer det til en aktuel pris på 9,52 kroner, hvilket det lige nu er muligt at tanke til flere steder i landet.

Den officielle listepris er højere end 9,52 kroner per liter, men det er efterhånden blevet helt almindeligt med lokale priskrige, hvilket ikke var tilfældet tilbage i 1970’erne, hvor priserne var stort set helt ens over det hele. Det er først for omkring 15 år siden, at priskrige og slagtilbud på tankstationer begynder at bryde løs.

Efter første oliekrise, hvor råolien steg fra omkring tre til 12 dollar per tønde, kom benzinen til at koste mere end to kroner per liter herhjemme, hvilket i dag ville svare til en pris på omkring 11 kroner per liter. Og da prisen på olie i 1979 kom op på hele 30 dollar per tønde, efter anden oliekrise, skulle datidens danske bilejere betale tæt ved tre kroner for en liter benzin.

Det var noget, som fremkaldte mange sure miner og direkte vrede hos alle dem, som efterhånden havde vænnet sig til at bruge bilen, ikke bare til den daglige transport mellem hjem og arbejde, men også på ferier og rene fornøjelsesture.

Længere på literen

Men rent faktisk er benzin lige nu endnu billigere, end den var også før de to oliekriser startede. Det gælder, hvis der også tages højde for, at lønningerne er steget pænt mere end priserne stort set konstant gennem mange årtier. Facit er derfor, at der skal arbejdes betydeligt mindre nu, end i 1970’erne for at tjene til en liter benzin.

Oven i det er bilerne så også blevet mere økonomiske. De biler, som er solgt herhjemme i den første del af 2014, kører i gennemsnit 21,9 km på én liter brændstof, viser tal fra Danmarks Statistik. Det er 5,7 kilometer - eller 35 procent - længere end de nye biler, der blev købt for syv år siden. Men det er mere end en fordobling i forhold til 1970’erne, hvor det var uhyre sjældent at finde selv mindre biler, som kørte mere end ti kilometer på én liter. Så vi betaler både mindre for benzinen, og kører længere på literen end i 1970’erne. Måske en tanke værd for alle dem, der synes det er både dyrt og surt, at fylde tanken på den firhjulede ude ved de lokale benzinpumper.