Så dyr er Danmark heller ikke

Kontorlokaler og direktører er billige i København sammenlignet med andre hovedstæder. Nu er det tid til at fokusere mindre på omkostningsniveauet, hvis vi vil tiltrække endnu flere udenlandske virksomheder, mener Copenhagen Capacity.

København er det 13. billigste sted at leje et kontor og det 18. billigste sted at hyre en direktør ud af i alt 48 hovedstæder verden over. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Lad os starte med at konkludere, at Danmark ikke er et billigt sted at placere sin virksomhed. Højt skattetryk, høj løn og høje afgifter. Men på nogle områder kan vi faktisk fremvise en meget rimelig prisliste over for de udenlandske virksomheder.

København er således det 13. billigste sted at leje et kontor og det 18. billigste sted at hyre en direktør ud af i alt 48 hovedstæder verden over. Dermed ligger vi langt bedre end for eksempel Stockholm, hvor kontorlejemål koster 60 procent mere. Det viser tal fra analysevirksomheden fDi Benchmark.

På trods af at kontorer og direktører kun udgør en mindre del af virksomhedernes samlede omkostninger, går tallene alligevel imod myten om Danmark som verdensmester i omkostninger.

Og i Copenhagen Capacity - en erhvervsfremmende organisation for Region Hovedstaden - vil man nu gøre op med det ensidige fokus på omkostningsniveauet som hindring for at tiltrække flere investeringer fra udlandet.

»Danmark er dyrt på en række områder, men det er ikke altid der, kæden hopper af. Debatten har været unuanceret, og måske er det på tide at tale om, hvor godt et produkt, vi har at tilbyde, i stedet for kun at tale om at gøre det billigere,« siger administrerende direktør i organisationen, Claus Lønborg.

Han understreger, at omkostninger naturligvis betyder noget, men at vi i stedet bør fokusere mere på de investeringer, hvor prisen betyder mindre, men hvor Danmark er særligt attraktiv, såsom biotek.

Price matters

Den udlægning er man dog ikke enig i hos American Chamber of Commerce in Denmark, AmCham, som varetager en lang række udenlandske virksomheders interesser i Danmark.

Her pointerer administrerende direktør Stephen Brugger, at omkostningerne stadig er den største årsag til, at cirka halvdelen af deres medlemmer overvejer at flytte investeringer ud af landet.

»Omkostningsniveauet er et meget vigtigt parameter for virksomhederne, og bare fordi et par enkelte områder ikke er så dyre, betyder det ikke, at man skal holde op med at adressere problemet,« siger han.

Stephen Brugger anerkender, at Danmark har en meget høj produktivitet når det kommer til videnstunge hverv såsom biotek, men mener samtidig, man skal fokusere bredere, fordi vi kunne få gavn af at være konkurrencedygtige på en række områder, som i dag ikke er interessante for virksomhederne at placere i Danmark.

Markant flere udenlandske virksomheder

Som Berlingske i dag kan fortælle, er der sket en markant stigning i antallet af udenlandske virksomheder i Danmark siden 2004, og den udvikling vækker glæde både i erhvervslivet og hos politikerne.

Også de udenlandske virksomheders omsætning er steget markant med 62 procent til 81 milliarder. Men selv om udviklingen er glædelig, kan der stadig gøres mere for at få udenlandske virksomheder til at vælge København frem for Amsterdam eller Stockholm, mener Claus Lønborg.

Og historien om netop Stockholm kan være nyttig at kigge nærmere på i København. Den svenske hovedstad ligger ganske vist højt på listerne over, hvad det koster at ansætte en direktør og placere ham i et kontor. Men de har været gode til at brande byen og dens opland som »Stockholm Business Region«. Det samme skal vi benytte Københavns brandværdi til herhjemme, mener Claus Lønborg, som understreger, at »København« har større tiltrækningskraft end for eksempel »Øresundsregionen«.