Regeringen ønsker veje for milliarder

Trods fokus på bedre tog, der kører hurtigt og til tiden, kommer regeringens trafikplan også til at indeholde nye og større motorveje. Ritzau har set et udkast den kommende trafikaftale, og forslaget rummer motorveje for milliarder.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Udbygning af motorvejen på Vestfyn. Flere spor på Køge Bugt Motorvejen. Udbygning af Helsingørmotorvejen. Udbygning af motorvejen omkring Vejlefjordbroen samt en helt ny motorvej fra København mod Frederikssund.

Trods fokus på bedre tog, der kører hurtigt og til tiden, kommer regeringens trafikplan også til at indeholde nye og større motorveje. Ritzau har set et udkast til den trafikaftale, som regeringspartierne i disse dage forhandler med Folketingets partier om, og den rummer motorveje for milliarder.

Motorvejene på Vestfyn, ved Køge Bugt, omkring Vejlefjord, mellem Øverød og Isterød i Nordsjælland samt en udbygning af motorring 4 i København beløber sig til 11,2 milliarder kroner. Det fremgår af oversigter fra Finansministeriet, som Ritzau har fået aktindsigt i.

Det er disse vejprojekter, som regeringen i udkastet til en trafikaftale peger på, skal laves først. Derfor vil regeringen præsentere færdige beslutningsgrundlag senest til oktober i år.

Trafikaftale opslgt af vejprojekter
Derudover skriver regeringen direkte i udkastet til en aftale, at der skal laves en motorvej til Frederikssund. Motorvejen koster lidt over fem milliarder kroner.

Udgifter til veje bliver yderligere belastet af, at anlægsbudgetterne for 13 vedtagne veje skrider og nu er blevet 3,8 milliarder dyrere end forventet.

Dermed er langt størsteparten af det beløb, der er afsat til forhandlinger i trafikplanen, opslugt af nye vejprojekter.

Mere end 90 mia. til infrastrukturfond
Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, vil dog ikke sige noget om, hvordan den endelige plan kommer til at se ud.

- Jeg forhandler ikke i medierne, men det er klart, vi skal håndtere de projekter, der er besluttet, men er blevet dyrere. Derudover skal vi se på, om de projekter, der er undersøgt og grydeklar, skal laves nu eller gemmes til senere, siger han.

Han understreger også, at der kan komme flere penge til end de 90 milliarder kroner, der er afsat til en infrastrukturfond. I fonden er der en post på 19,4 milliarder kroner til rullende planlægning og udmøntning af projekter. Det er reelt den pulje, der er til forhandling i disse dage.

- Der er en ramme til forhandling, men der er mulighed for at gøre rammen større, hvis der kan findes holdbar finansiering, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Den kollektive trafik kommer først og fremmest til at nyde godt af to kæmpestore investeringer. Det er et nyt signalanlæg, der koster 24 milliarder kroner, samt en udvidelse af jernbanen mellem København og Ringsted. Det besluttes først senere på året, om der skal bygges en ny jernbane fra København over Køge til Ringsted eller bygges et nyt spor på den nuværende strækning over Roskilde. Der er afstat 10 milliarder kroner til jernbaneudvidelsen.

/ritzau/