Privat bilsyn kan give lavere priser

Som det sidste land i Europa opgiver Danmark nu statsmonopolet på bilsyn.



Fra 1. september i år kan bilejere få

omsynet deres biler på godkendte bilværksteder, og fra nytår kan selve synet foregå hos andre godkendte virksomheder

end Statens Bilinspektorat (SBI). Herefter vil staten hurtigst muligt sælge SBI.



Det oplyste statsminister Anders Fogh

Rasmussen (V) på sit ugentlige pressemøde tirsdag.



Han kunne også fortælle, at regeringen vil indføre

et loft over priserne på syn og omsyn frem til udgangen af 2006. Indtil da må priserne ikke stige over 2002-niveau.



-

Vi vil være sikre på, at der ikke kommer prisstigninger, hvilket vi føler os overbeviste om, at der ikke gør.

Tværtimod vil øget konkurrence føre til lavere priser, sagde Anders Fogh Rasmussen.

Lavere priser

Samme

melding kommer fra Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD), hvis medlemmer nu får mulighed for at blive

godkendt til at omsyne biler og lastbiler.



- Når konkurrencen kommer forventer vi, at priserne vil blive meget lave eller

måske helt bortfalde. Man kan f.eks. sagtens forestille sig, at en autoreparatør helt dropper omsynsgebyret, hvis en

bilist kommer med en bil, hvor der skal foretages større reparationer, siger Benny Kirkegaard, direktør i CAD.



Når

autoværkstederne fra 1. september får mulighed for at blive godkendt til at omsyne biler, vil det i praksis betyde, at

bilisten, som forlader det almindelige syn med en fejlrapport, der indeholder krav om omsyn, kan tage på et godkendt værksted

og få repareret bilen og synet den samtidig. Dermed sparer bilisterne tid og slipper for bøvlet med at skulle tilbage til

synsvirksomheden.

SBI sættes til salgFra årsskiftet kan andre virksomheder end SBI blive godkendt til at udføre

selv synet, sådan at SBI bliver en blandt flere virksomheder, som synes biler. Også her ventes liberaliseringen på

sigt at føre til lavere priser. Samtidig sættes SBI til salg, så snart liberaliseringen er gennemført. Regeringen

forventer dog, at det vil tage nogle år før et egentligt marked for bilsyn er opbygget. Det er grunden til, at der sættes loft

over priserne indtil udgangen af 2006. Ifølge det lovforslag, som trafikminister Flemming Hansen netop har sendt i høring,

skal konkurrencemyndighederne foretage en undersøgelse af konkurrenceforholdene på markedet inden prisloftet kan ophæves.



De

præcise krav til virksomheder, som ønsker at blive godkendt til at foretage enten syn eller omsyn, skal fastlægges

af Færdselsstyrelsen, når den nødvendige lovgivning er vedtaget.