Prisdyk kan sprede sig til andre selskaber

Den langvarigt rekordlave og endda fortsat faldende pris på olie får virksomhedsledere verden over til at holde vejret.

Foto: Thomas Lekfeldt. Virksomhedsredaktør, Jesper Kongskov.
Læs mere
Fold sammen

Ingen tør længere sige højt, at »nu kan olieprisen da ikke blive lavere«, for jo, det kunne den godt. I begyndelsen af december gispede topchefer og politikere, da olieprisen dykkede under 40 dollar for en tønde olie. Nu ligger den under 32 dollar.

Den lave oliepris er ikke noget forbigående fænomen. Den er faldet og faldet gennem det seneste halvandet år stik i mod enhver økonomisk logik, vil nogle sige. For væksten var egentlig på vej op, og det skulle – ifølge de gængse teorier – trække olieprisen op.

Olieprisens udvikling har selvsagt for længst sat sine blodige spor i olievirksomhederne. Det er sjovere at pumpe olie op af undergrunden, når prisen er 120 dollar, end når den er 32 dollar. Det samme gælder de mange virksomheder, der lever af at levere udstyr og serviceydelser til olieindustrien.

Det nye er, at olieprisen nu har været så ufattelig lav, så ufattelig længe, at det får afledte effekter på helt andre virksomheder i helt andre industrier, der egentlig slet ikke burde være olieprispåvirkelige

Olieprisen breder sig som ringe i vandet også i dansk erhvervsliv, og det er et af de helt store temaer i de danske bestyrelser i 2016: Har vi nu også helt styr på, hvordan olien påvirker ikke bare os selv, men også vores kunder og deres kunder og andre i vores værdikæde?

Den langvarige effekt af olieprisen er skræmmende for virksomhedsledelserne, der har svært ved rigtigt at forstå og måske indse, hvordan de rammes. Spørg bare den danske aktiedarling Novozymes, som egentlig ikke er olieprisafhængig. Men store kunder blandt producenterne af vaskemidler kan enten bruge Novozymes’ enzymer eller bruge oliebaserede ingredienser fra andre firmaer, og sidstnævnte er pludselig blevet interessante igen, når olieprisen er lav.

»Jeg er ikke enig i præmissen om, at vi er olieprisdrevet (...) det er måske, fordi vi er blinde,« sagde Novozymes’ topchef, Peder Holk Nielsen, i et interview med Berlingske i efteråret sidste år. Også FLSmidth, der bl.a. producerer og opstiller cementfabrikker verden over, har måttet indse, at den lave oliepris har en overraskende sideeffekt for virksomheden. Da olieprisen var over 100 dollar investerede mange olieproducerende lande i bl.a. Afrika stort i veje og broer og anden infrastruktur, og derfor købte de mange cementfabrikker hos FLSmidth. Nu hvor olieprisen er lav, er det salg stoppet. Med en oliepris på vej ned under 30 dollar er der god grund til at spørge: Hvem er de næste, der bliver ramt?