Pressede teleselskaber vil tjene penge på at sælge kundedata

De største teleselskaber vil videresælge data om kunder til for eksempel forsikringsselskaber.

De tre telegiganter TDC, Telenor og Telia udforsker mulighederne for at sælge oplysninger om kunderne videre til andre virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Reuters/Michaela Rehle

Priskrig på mobilmarkedet og færre kunder til TV-pakker sætter de store teleselskaber under så hårdt pres, at de kaster sig over nye forretningsområder. Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

De tre telegiganter TDC, Telenor og Telia udforsker mulighederne for at sælge oplysninger om kunderne videre til andre virksomheder.

Sådanne data over danskernes bevægelsesmønstre og adfærd har værdi for blandt andet butikker og forsikringsselskaber.

»Teleselskaberne sidder på store mængder af data og er vant til at analysere dem nøje. Hvis de formår at sælge deres viden og datamængder til andre virksomheder, ligger der et vækstmarked foran dem. Det kan vi se med Google og Facebook, der er vokset eksplosivt på netop den forretningsmodel,« siger direktør i Deloitte, Frederik Behnk, der blandt andet følger teleområdet, til Finans.

Landets næststørste teleselskab, Telenor, har gjort data og algoritmer til en central del af selskabets vækststrategi.

De første skridt blev taget, da Telenor for to uger siden lancerede appen »Kør godt« i samarbejde med Nem Forsikring.

Her har Telenor udviklet en algoritme, der måler og vurderer brugernes kørsel og deraf fastsætter en pris på en bilforsikring. Teleselskabet får så en bid af kagen for hver forsikring, der bliver solgt gennem appen.

»Vores mål på længere sigt er, at 10 procent af den samlede forretning skal komme fra nye områder, hvor vi i stil med »Kør godt-appen« sælger vores avancerede dataanalyser. Alt fra detail til forsikringsselskaber efterspørger data om forbrugerne, som vi er eksperter på,« siger Telenors markedsdirektør, Lars Thomsen, til Finans.

Ifølge Frederik Behnk er teleselskaberne nødt til at finde nye markeder.

»Telemarkedet er under hårdt prispres, så selskaberne er nødt til at finde nye markeder med højere afkast,« siger han til Finans.

/ritzau/