Politisk opbakning til intelligente fartpiloter

Afstandsregulering og afstandsfartpilot - også kaldet adaptive cruise control - er stærkt på vej som et nyt sikkerhedsfremmende

udspil fra lastbilproducenterne. De intelligente fartpiloter, som de også kaldes, tilpasser farten på lastbilen via en

radar de forankørendes hastighed.



Fartpiloter er normalt udstyr til lastbiler, men de tager ikke højde for andre

trafikanters hastighed, og det kan skabe farlige situationer. Ved et møde i følgegruppen til Færdselssikkerhedskommissionen

i går diskuterede man den teknologiske udvikling på området, og der var bred enighed om at gå ind for afstandsregulering,

men teknikken er først ved at være på trapperne. Der skal derfor gives mere respit til fabrikanterne.



- I

Socialdemokratiet synes vi godt, at man kan overveje krav til intelligente fartpiloter i lastbiler, når teknologien først

er på plads, siger Morten Bødskov, der formentlig snart overtager Jacob Bukstis post som formand for Færdselssikkerhedskommissionens

følgegruppe.



Ved et møde i følgegruppen i går havde fungerende formand for følgegruppen og

formand for Færdselssikkerhedskommissionen, Karsten Nonbo, Venstre, taget sin folketingskollega med til mødet.

Modtaget

positivt

Følgegruppen består af personer fra amter, kommuner, Vejdirektoratet, politiet, Cyklistforbundet, Haverikommissionen,

Danmarks Transportforskning samt Dansk Transport og Logistik samt en række politikere.



Afstandsregulering fås i dag

til Mercedes-Benz, MAN og Volvo lastbiler. Øvrige mærker har p.t. ikke lanceret dette sikkerhedsfremmende udstyr - men

arbejder på det. Scania lancerer i foråret sin nye lastbilserie, som formentlig også vil kunne fås med dette

udstyr.



- Vi drøftede en række nye trafiksikkerhedsfremmende aspekter - bl.a. den intelligente fartpilot, som alle

i følgegruppen var positive overfor. Det var Justitsministeren, der havde indkaldt følgegruppen, siger direktør René

La Cour Sell, Rådet for Større Færdselssikkerhed.



Man diskuterede også en dato for et eventuelt lovkrav,

men kontorchef Michael Højer fra Justitsministeriets færdselskontor, der repræsenterede ministeriet, mente, at

konklusionen var, at producenterne skal have mere tid til at udvikle systemet.

Støtte fra EU- Det er helt klart

EU Kommissionens tanke at støtte en afstandsregulering til lastbiler, så den blev et lovkrav i EU. Men omvendt koster

trafiksikkerhed noget, og det er positivt, at en del vognmænd herhjemme har investeret i udstyret af egen drift, siger Michael

Svane, ordførende direktør i Dansk Transport og Logistik, som også er med i følgegruppen.



Han er positiv

for al ny teknologi, der kan hjælpe med øget trafiksikkerhed, men helst i EU-regi af konkurrencemæssige årsager.



-

Systemet vil aldrig fratage chaufførerne for ansvar. En del chauffører frakobler i irritation den akustiske advarsel

i sporkorrigeringssystemer, som også tilbydes af en række lastbilproducenter. Det er her spørgsmålet, om

en chauffør skal kunne frakoble advarselssignaler, eller om vognmanden skal bestemme. En forbedret teknologi kunne også

være løsningen, siger Michael Svane.