Peter Straarup er træt af gebyrgribben

Danske Banks topchef Peter Straarup vil af med et træls image som dyr og fraværende bank. Kundepakker uden gebyrer skal vende bøtten, skriver fødselaren til medarbejderne.

Nu skal gebyrgribben dø. Det ådselsædende dyr har klæbet sig til Danske Bank og bankens topchef Peter Straarup i flere år, og det er de godt og grundig træt af i storbanken.

»Nulgebyr-pakker skal være med til at aflive gebyrgrib,« hedder det i det nyeste nummer af medarbejderbladet Koncernnyt. Det sker med henvisning til Danske Banks storstilede fremstød med nye kundepakker, hvor der ikke skal betales nogle gebyrer overhovedet for almindelige dagligdags bankforretninger.

Det fremgår af bladet, at topchefen Peter Straarup i de seneste par år har ærgret sig over danskernes opfattelse af Danske Bank.

»Det, vi selv ser som to af vores styrker, nemlig størrelse og kompetence, er blevet opfattet som noget negativt. Groft sagt og hårdt trukket op: En stor virksomhed – så stor, at kunderne synes, at vi er fjerne og kolde. En kompetent bank – ja, når det handler om at flytte penge fra kundernes lommer til vores,« skriver Peter Straarup til medarbejderne.

Han mener, at man lige så godt kunne sige, at småbankerne er blevet opfattet som dyre, men nærværende, mens internetbankerne er blevet opfattet som billige, men fraværende.

»Vi har kombineret det værste fra de to verdener. Vi er blevet opfattet som dyre og fraværende. Uberettiget – men det indtryk har nogle folk altså haft. For at komme af med dette trælse image kombinerede vi det bedste fra de to verdener, nemlig en gebyrfri hverdag og kompetent rådgivning,« skræpper Peter Straarup til medarbejderne.

Gebyrfri kundepakke
Danske Bank skød offensiven i gang med en opsparingskonto med fire procent i rente, og det var en nyhed i en tid, hvor de fleste danskere havde vænnet sig til at få en ottendedel procent i rente af deres penge i bankerne. Derefter fulgte de gebyrfri kundepakker.

»Vi er kommet et stort skridt nærmere et image, der flugter med virkeligheden: En kompetent bank med meget konkurrencedygtige priser,« skriver Peter Straarup.

Han har kæmpet med at forbedre bankens image i årevis. Danske Bank er viden om blevet opfattet som en kold og kontant bank, der kun tænker på aktionærerne. Og når debatten om gebyrer og grådighed i den finansielle sektor har raset, har det i særlig grad ramt Danske Bank, fordi det er landets største bank, men også fordi Peter Straarup i flere perioder har stået i spidsen for bankernes brancheforening Finansrådet. Her er han blevet identificeret med problemerne, som det for eksempel har været småbankerne, der ikke kunne finde ud af at lægge ærlige priser frem i prisdatabaser.

Kunder står i kø
Peter Straarup, der fylder 56 år i morgen, kan glæde sig over, at kunderne står i kø for at få de nye kundepakker i Danske Bank. Over 10.000 bestillinger venter på at blive ekspederet, og det kan være første skridt til gebyrgribbens endeligt.