Passagerer må kræve deres ret for aflyste Ryanair-afgange

Berørte passagerer af Ryanair-aflysninger må kræve deres ret, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

København. Hvis man som flypassager får besked fra lavprisselskabet Ryanair om, at ens flyafgang er aflyst, kan man både have krav på gratis ombooking eller pengene retur samt kompensation, lyder det fra Forbrugerrådet.

Ryanair aflyser i omegnen af 2000 afgange i de kommende uger. Det er ikke klart, hvor mange selskabets danske afgange der kan være aflyst. Berørte passagerer må kræve deres ret, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør fra Forbrugerrådet Tænk.

- Man har krav på enten at blive ombooket eller få pengene igen for billetten, og det er ikke Ryanair, der skal vælge det. Det skal passageren selv.

- Og den ombooking, selskabet skal tilbyde, skal selvfølgelig være uden ekstra udgifter for passageren, siger han.

Ifølge Trafikstyrelsens flypassager.dk har man som passager krav på at få omlagt sin rejse eller refunderet sin billet, hvis ens fly er blevet aflyst.

Hvis man får besked om aflysningen mindre end to uger før afgang, kan man også have krav på kompensation.

Ryanair, der er Europas største flyselskab målt på antal passagerer, sendte fredag en e-mail til de kunder, der bliver påvirket af aflysningerne.

Her oplyste selskabet kunderne om, at det ikke vil opkræve det vanlige tillægsgebyr på 40 euro - som er knap 300 kroner - for at ændre en billet.

Men hvis man vil ændre billetten til en anden afgang, skal kunderne stadig betale en eventuelt prisforskel.

- Passagererne skal være forberedt på, at Ryanair ikke selv tilbyder det. Det skal man selv kræve. Hvis man ikke får det, vil jeg opfordre folk til at klage til Trafikstyrelsen.

/ritzau/