Optimismen bobler hos danske forbrugere

Danske forbrugere fortsætter med at være optimister og tro på fremtiden. Det kan pege mod, at det private forbrug også snart begynder at stige til gavn for beskæftigelsen.

Foto: David Leth Williams.
Læs mere
Fold sammen

Forbrugeres tro på fremtiden fortsætter med at holde sig på et højt niveau, ja, nærmest et historisk højt niveau.

Den såkaldte forbrugertillidsindikator fra Danmarks Statistik lå således på 9,5 i juli. Det er en smule mindre end tidligere på året, men fortsat et meget højt niveau. Man skal faktisk tilbage til sidste højkonjunktur i dansk økonomi, og til perioden fra foråret 2004 til efteråret 2007, for at finde en periode, hvor optimismen blandt danske forbrugere har været større.

Forbrugernes tillid til fremtiden regnes ud ved at stille et repræsentativt udsnit af den danske befolkning en række spørgsmål. Man spørger eksempelvis, hvordan de vurderer deres egen og landets økonomiske tilstand nu i forhold til et for år siden. I alt stilles 12 spørgsmål og svarede vejes sammen til én samlet indikator.

En høj forbrugertillid har tidligere ført til en stigning i det private forbrug. Men de senere år har sammenhængen ikke været helt så klar som før. Det kan hænge sammen med, at mange stadig har stor gæld fra de gode år, eller at danskerne ganske har valgt at passe lidt mere på og forbruge en mindre del af deres indkomst end før, efter de senere års yderst barske krise.

En vis stigning i det private forbrug er der dog udsigt til i år. Det er op mod to procent, at det private forbrug ventes at stige i år, hvilket er betydeligt bedre end sidste år, hvor der kun var en fremgang på 0,5 procent. Det stigende forbrug ventes samme med den øgede eksport, og lidt flere investeringer i erhvervslivet, at sætte mere skub i dansk økonomi, hvilket da også allerede nu ses på beskæftigelsen, boligmarkedet og flere andre steder herhjemme.