Oplever du rod i kommunerne?

Med rod i papirerne i landets største kommune står det igen klart, at kommunerne er de sikreste kunder, men bestemt ikke de mest rettidige. Hvad er dine erfaringer?

Foto: Colourbox/modelfoto.
Læs mere
Fold sammen
Danmarks 98 kommuner burde være gode kunde for de mange danske leverandører af alt fra blomster over håndværksopgaver til printerpapir.

Men alt for ofte går de ellers så attraktive kunder hen og gør livet surt for virksomheder, der er afhængige af rettidig betaling.

Gennem den sidste uge har Berlingske Tidende afdækket et gevaldigt rod i regnskaberne hos Teknik- og Miljøforvaltningen i København.

En aktindsigt i revisionsselskabet Deloittes analyse af økonomistyringen i Teknik- og Miljøforvaltningen har vist, at forvaltningen i årets første måneder ikke var i stand til at betale sine regninger fra leverandørerne på grund af tekniske problemer.

Og det er desværre ikke første og eneste gang, at det offentlige viser sig som dårlige betalere.

En landsdækkende undersøgelse fra Håndværksrådet med svar fra 1.111 virksomheder, viste så sent som november sidste, at flertallet af danske kommuner er for langsomme til at betale deres gæld til virksomhederne. Både regninger fra private leverandører og refusioner af eksempelvis sygedagpenge får lov at ligge alt for længe i de kommunale brevbakker. 

Undersøgelsen viste nemlig, at kun 16 procent af virksomhederne oplever, at kommunerne altid betaler rettidigt, mens over halvdelen er vant til overskridelser på en måned eller længere.