Ombudsmand opfordrer aktionærer i krakket bank til at klage

En lang række aktionærer i den krakkede Roskilde Bank har endnu ikke fået svar på, om de har krav på erstatning for aktiekøb under to kampagner i 2006 og 2007.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De er nemlig havnet i en juridisk tvist med Finansiel Stabilitet, der er statens selskab for krakkede banker, skriver DR Nyheder.

Men det er ikke i orden, at sagerne trækker i langdrag, mener Forbrugerombudsmanden, som opfordrer de omkring 600 berørte personer til at klage.

»Det er et bankkrak fra 2008, og jeg har derfor en forventning om, at Finansiel Stabilitet behandler de her sager så hurtigt som muligt,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til DR Nyheder.

Sidste år indgik Forbrugerombudsmanden og Finansiel Stabilitet et forlig om, at en gruppe af de tidligere aktionærer skal have erstatning, og indtil nu har 12.000 personer fået udbetalt i alt 140 millioner kroner. Men der er altså stadig omkring 600 tidligere aktionærer, der venter på en afgørelse. Det får Forbrugerrådet til at efterlyse en deadline for, hvornår sagsbehandlingen skal være færdig.

BNB