Ønske: Næste generation af NemID skal også bruges, når du shopper på nettet

Netbutikkernes brancheorganisation vil have afløseren for NemID til at fungere som sikkert bindeled mellem kunde og netbutik, også i udlandet. Men det skal være meget nemmere at bruge, end NemID er i dag, mener FDIH.

Netbutikkernes brancheorganisation vil have afløseren for NemID til at fungere som sikkert bindeled mellem kunde og netbutik, også i udlandet. Men det skal være meget nemmere at bruge, end NemID er i dag, mener FDIH. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når NemID i 2017 skal afløses af en ny løsning, skal den ikke bare kunne bruges til det samme som i dag, men skal også have nye funktioner, der er målrettet nethandel, skriver Version2.dk

Det mener brancheforeningen FDIH, som taler netbutikkernes sag, for så vil det både kunne blive sikrere og nemmere at handle på nettet, både som kunde og som netbutik.

»Det vil være ærgerligt, hvis vi ikke bevæger os lidt ud af boksen og tænker den nye NemID i en ny kontekst. Det skal også være en del af nethandlen. Vi har ikke tidligere haft brug for det til e-handel, men det vil kunne øge trygheden, at man kan identificere hinanden, så forbrugeren er sikker på, hvad det er for en forretning, og forretningen kan spore kunden, hvis der sker svindel,« siger Henrik Theil, chef for public affairs og kommunikation i FDIH, til Version2.

Udviklingen i dag går hastigt mod, at folk gerne vil købe direkte fra deres smartphone, og at der bliver shoppet i alverdens lande, især EU-lande. Faktisk er en tredjedel af danskernes indkøb på nettet allerede i dag fra udenlandske netbutikker. Derfor skal NemID-afløseren også fungere gnidningsløst i hele EU, hvis det stod til FDIH.

»Vi ser en stigende handel over grænserne, og så er det i alles interesse, at man kan se, hvem man handler med. Det kan være et slags handshake, hvor butikken får at vide, at jeg er Henrik fra Danmark, og jeg sikrer mig, at det er Amazon i England, jeg handler hos,« siger han.

De fleste indkøb bliver dog ikke gennemført på mobilen, selvom der bliver søgt flittigt på varer fra den lille skærm. I stedet går folk hjem og bestiller fra deres ’rigtige’ computer. I dag er det nemlig for besværligt at handle på nettet fra telefonen.

»I dag fægter man med sin Dankort i den ene hånd, mens man forsøger at taste oplysningerne ind på telefonen. Det holder ikke i længden. Du skal også kunne betale nemt fra den enhed, du bruger,« siger Henrik Theil.

Den nye NemID-løsning skal tilsvarende være meget nem at bruge – modsat i dag med papkort eller kodeviser, lyder ønsket.

»Det er på flere niveauer ikke nemt i dag. Hvis der opstod så meget svindel, at man ville prøve at bruge NemID til identifikation af kunderne, ville det være et helvede med papkort og kodeviser. Det passer ikke til den måde, e-handel udvikler sig på i øjeblikket,« siger Henrik Theil.

Et af de vigtigste parametre for den nye NemID-løsning er derfor, at det skal være meget nemt at bruge, på samme måde som når bankerne med vilje skruer lidt ned for sikkerheden i et NemID-login og lader kunderne tjekke deres konti, uden at de skal have papkortet op af lommen.

»Vi har i dag Mobile Pay, som kun kræver en enkelt kode, og forskellige netbankløsninger, hvor man kan komme ind og flytte penge mellem sine egne konti, uden papkortet. På samme måde ønsker vi et niveaudelt NemID, hvor man selv kan vælge, hvor nemt det skal være,« siger han.

Problemet med svindel ved nethandel er i dag ikke særlig stort, men dog stort nok til, at nogle webshops investerer i sikkerhedsløsninger, der kan vurdere, om der er ugler i mosen – for eksempel hvis en kunde udgiver sig for at være dansker, men har en IP-adresse i Ukraine og har indstillet browseren til at tale fransk. Og omvendt er der også forbrugere, som brænder fingrene på fupbutikker, som for eksempel sælger billige fladskærme, der aldrig dukker op. Det ville en to-vejs-identifikation kunne stoppe.

Endelig kunne det også sikre butikkerne klart svar, hvis de for eksempel sælger produkter, som kræver en hvis alder hos kunden, eller som måske kun må sælges i nogle lande, pointerer Henrik Theil.

Er du ikke bange for, at der til gengæld vil være nogle, som fravælger nethandel, hvis der bliver et krav om identifikation, før man må købe?

»Det vil være helt op til hver netbutik at vurdere, om de ønsker at stille det krav. Ligesom nogle butikker i dag bruger Verified by Visa for at være helt sikre. Der er ingen, der taler om at føre statistikker og hvem og hvad – og omvendt, hvis du ikke har noget at skjule, hvad er du så bange for?« spørger han retorisk.

Ligesom der ikke i dag bliver spredt information om, hvem der har købt hvad i hvilken butik, vil også data fra en sikker identifikation af kunderne være beskyttet af både EU-regler og dansk lovgivning, forklarer Henrik Theil, og er man stadig utryg ved det, må man springe over.

»Jeg tror altså, at privacy-folkene ser spøgelser ved højlys dag, og hvis nogle ikke vil dele de oplysninger – og kun de nødvendige oplysninger – så må det være deres eget problem. Vil du have den totale anonymitet, må du afskære dig fra meget af det, som foregår på nettet. Skal du være totalt anonym, ender du med at sidde i en skov og tænde ild med en pind,« siger Henrik Theil.