Økonomisk krise i Second Life

Virtuelt. Økonomi og boligmarked er kollapset i den virtuelle verden Second Life.

Flere internationale koncerner som Reuters, Wired, Sun, Microsoft samt danske virksomheder som Saxo Bank har etableret sig i Second Life med egne kontorer. Second Life er en virtuel verden, hvor deltagerne kommunikerer med hinanden. Denne verden har også sin egen økonomi, og det er muligt at købe og eje ting, der kan sælges videre til andre deltagere.

Second Life har tiltrukket stor opmærksomhed fra mange medier, analytikere og virksomheder, og har i det hele taget redet på en bølge af medgang og positiv omtale - indtil nu. Første krise har nemlig meldt sig i denne virtuelle verden.

Den er udløst af selskabet bag Second Life, der fornylig bandlyste gambling i Second Life. Det har fået den daglige omsætning til at falde øjeblikkeligt fra to millioner dollars til 1,1 millioner dollars, skriver Reuters.

I Second Life handles med Linden dollars, og omsætningsfaldet har påvirket kursen mellem den amerikanske dollar og den virtuelle valuta, fordi mange deltagere har ønsket at trække sig ud og tage deres penge med.

Boligmarked i frit faldPå nogenlunde samme tid er også det virtuelle boligmarked kollapset. I Second Life kan man købe en grund og bygge huse eller kontorejedomme på den. Denne ejendom kan man eventuelt videresælge eller udleje.

En sådan grund er i praksis en server, hvor der kører software fra Linden Lab. Samme praksis bruges på nettet, hvor man også kan leje en webserver.

Dette boligmarked følger samme økonomiske spilleregler som i den virkelige verden. Pris og efterspørgsel følges ad. Og salget af virtuelle grunde er en vigtig indtægtskilde for Linden Labs. Og da selskabet netop har udbudt mange nye grunde til salg, er der ikke længere underskud af grunde.

Dermed falder priserne, og de som lever af at købe virtuelle øer og videreudvikle dem med henblik på salg til andre, har ikke længere udsigt til store gevinster.

Det stigende udbud af grunde har også udvidet størrelsen af Second Life. Det har igen ført til, at mange bygninger står tomme. Virksomheder som har brugt penge på at etablere sig i Second Life oplever, at de knapt nok får besøg. Dermed får de i praksis meget lidt ud af deres investering i Second Life.

Wired, der var en af de første til etablere sig i Second Life, har netop skrevet en kritisk artikel om dette emne.

Bladets redaktør konkluderer, at Second Life har været en fiasko for Wired, og tilbagetoget fra den virtuelle verden har tiltrukket stor opmærksomhed.

- trichs