Nyt tv-signal får os til at bruge penge igen

Glem alt om skattelettelser og SP-penge. Hvis man virkelig vil have gang i forbruget igen, skal man bare ændre tv-signalet, så tusindvis af danskere får en anledning til at købe nyt fjernsyn.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver Politiken torsdag.

Efter to måneder med store fald i danskernes forbrug steg dankortomsætningen med 2,6 procent i oktober, viser sæsonkorrigerede tal fra PBS, som offentliggøres torsdag. Et rekordstort salg af nye fladskærms-tv'er har medvirket til at hive tallet op, vurderer eksperter over for Politiken.

»Det er et tiltrængt lys i mørket, når det gælder dansk økonomi. En del af forklaringen er dog, at der er solgt ekstremt mange nye fjernsyn netop i oktober på grund af det nye tv-signal, så det her er ikke nødvendigvis tegn på, at forbruget vil fortsætte med at stige herfra«, siger privatøkonom Las Olsen fra Danske Bank til Politiken.

Det nye tv-signal, som trådte i kraft 1. november, har betydet, at tusindvis af danskere med stueantenne har måttet investere i enten en digital modtagerboks eller et nyt fjernsyn for at kunne fortsætte med at se fjernsyn.

Det har fået så mange danskere til at købe nyt tv, at branchen anslår at have solgt 50 procent flere fjernsyn end i oktober sidste år - som ellers var rekordår.

»Vi er virkelig blevet overrumplet over, hvor mange der har købt nyt fjernsyn. Vi havde regnet med at sælge mange af de digitale modtagerbokse, som kun koster i omegnen af 300 kroner, men rigtig mange benytter lejligheden til at købe et helt nyt fjernsyn«, siger Allan Bugge, formand i Branchen Forbrugerelektronik, BFE, til Politiken.

Det rekordstore salg får nu branchen til at opjustere forventningen til årets samlede tv-salg til over 700.000 apparater. Det svarer til, at knap hver tredje danske husstand har købt et nyt fjernsyn i 2009.

Den aktuelle fjernsynsfest betyder dog ikke, at der generelt er smil og glade dage rundt om i det danske erhvervsliv. De fleste andre brancher oplever et usædvanlig sløjt efterårssalg, og der er ikke en anledning til salgsboom på vej, som kan måle sig med det nye tv-signal, vurderer DI.

»Julesalget kommer ikke op på foregående år. Ud over de mange fjernsyn, der er blevet solgt på grund af det digitale tv-signal, kan den øgede omsætning i oktober skyldes, at folk har fået SP-penge, men alle, der sælger dyrt tøj, dyre pc'er og biler ser absolut ingen tegn til, at der er bedring på vej«, siger branchedirektør Lars William Wesch fra DI Handel til Politiken.

Han peger på, at detailsalget i Danmark går markant dårligere end i Sverige, Norge og andre lande, vi sammenligner os med, fordi Danmark er langt hårdere ramt af krisen. Det skyldes, at den danske konkurrenceevne er tynget af høje lønninger, og at Danmark er hårdere ramt af boligkrise.