Nyt firmatjek styrker forbrugerne

Forbrugerstyrelsen fornyer sin nettjeneste Firmatjek, der på et danmarkskort giver overblik over brodne kar i forskellige brancher.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forbrugerstyrelsen opdaterer tirsdag sin tjeneste Firmatjek, der giver forbrugerne overblik over de virksomheder, der ikke vil rette sig efter afgørelser i Forbrugerklagenævnet.

Fremover vil man kunne se virksomhederne på et danmarkskort. Dermed skal det blive nemmere for forbrugerne at finde frem til de brodne kar.

For eksempel vil man let kunne se, om der er virksomheder i lokalområdet på listen.

- Med det nye Firmatjek gør vi det lettere for forbrugerne at finde og fravælge de virksomheder, der ikke følger Forbrugerklagenævnets afgørelser. Det er i sig selv med til at øge forbrugersikkerheden, siger Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Relanceringen af Firmatjek med flere nye søgefunktioner er et af initiativerne i regeringens forbrugerpolitiske handlingsplan, der blev offentliggjort i januar.

På det digitale danmarkskort vil virksomhederne blive markeret med nåle. En rød nål for en fysisk butik og en blå nål for en webbutik. Dertil kommer gule nåle for virksomheder, der har flere sager på Firmatjek.

Ud over danmarkskortet vil det fremover også være muligt at søge på virksomhederne under brancher.