Nye medarbejdere skaber uro på jobbet

Rekruttering. Danskerne skifter job i et voldsomt tempo, men de trofaste, der bliver i deres job, mener, at de mange udskiftninger både skaber spild og dårlig stemning. Derfor kan virksomheder med fordel involvere de erfarne medarbejdere i rekrutteringsfasen.

Når et nyt ansigt træder inden for i virksomheden, er det langtfra altid, at vedkommende modtages med åbne arme af sine nye kolleger.

På grund af de hyppige udskiftninger ved skrivebordene i dansk erhvervsliv føler mange af de tilbageblevne medarbejdere nemlig, at de får ekstra opgaver, når andre skifter job, hvilket i sidste ende påvirker stemningen på arbejdspladsen negativt.

Ifølge en undersøgelse fra A-kassen ASE mener hver fjerde af de ansatte, at det giver en dårlig stemning på jobbet, når der kommer nye kolleger til.

Direktør Jesper Bøge i ASE understreger, at svingdøren på arbejdsmarkedet især rammer ansatte i mindre virksomheder hårdt.

- En udskiftning i staben kan virkelig mærkes, når man kun har ti ansatte. Ofte giver det mere arbejde til kollegerne, og derfor bør ledelsen være meget opmærksom på at integrere den nytilkomne, siger han.

Ikke nok med blomsterUd over dårlig stemning og stress viser ASEs undersøgelse, at næsten hver fjerde desuden mener, at de har svært ved at opbygge et ordentligt forhold til de nye kolleger.

Chefkonsulent Anita Rosenstand fra Dansk Erhverv mener derfor, at danske virksomheder med fordel kan involvere de ansatte, når der skal hyres nyt personale.

- Det er ikke nok, at en ny medarbejder bare får en buket blomster. Vi mener, at virksomheder skal lade andre ansatte kigge udvalgte ansøgninger igennem og måske deltage i jobsamtalen for at sikre, at de allerede kender de nye folk, når de starter, siger Anita Rosenstand.

Hun henviser til, at det samtidig kan fjerne noget af den angst og usikkerhed, som et nyt ansigt sagtens kan give anledning til på den første arbejdsdag.

Den medarbejder, der sidder med omkring bordet ved en jobsamtale, kan ifølge organisationen også påtage sig rollen som coach eller mentor for den nyansatte og hjælpe vedkommende i gang.

Hos Dansk Industri peger konsulent Jan Lorentzen på, at den utilfredshed erhvervslivets hyppige udskiftninger medfører, især kan bekæmpes ved, at danske virksomheder blot bliver bedre til at fastholde deres medarbejdere.

Fokus på fastholdelse- Fastholdelse handler i høj grad om at kunne tilbyde folk nogle spændende karrieremuligheder internt i virksomheden. På den måde sikrer man, at der ikke forsvinder vigtig viden sammen med en ansat, der tager afsked, siger Jan Lorentzen.

Han mener ligesom Dansk Erhverv, at det kan være en god idé at lade medarbejdere se med over skulderen, når jobansøgningerne granskes.

- Netop her er det også vigtigt ikke kun at skele til de faglige kvalifikationer, men også se på, om den potentielle medarbejder passer ind i flokken, fremhæver Jan Lorentzen.