Ny tegnefilm skal lære virksomheder eksportsucces

Eksportforeningen har kogt 10 års forskning ned til tre minutters tegnefilm, der giver opskriften på eksportsucces.

Screenshot fra filmen, der giver bud på, hvad der skal til, for at få succes med sin eksportforretning.
Læs mere
Fold sammen

Hvorfor er nogle virksomheder bedre end andre til at eksportere? Det svar får du nu i en hurtig og let tilgængelig version, efter Eksportforeningen i samarbejde med Aahus Universitet har kogt 10 års forskning og 100 videnskabelige artikler ned til en magiterning, bestående af tre minutters tegnefilm.

Den danske eksport står for 55 procent af vores bruttonationalprodukt, men det er blot seks procent af de danske virksomheder, der eksportere. Det tal skal gerne i vejret i fremtiden, og derfor har forskere kortlagt eksportens DNA for at finde opskriften på succesfuld eksport.

»Eksport er svært, men slet ikke umuligt for danske virksomheder. Som virksomhedernes forening kender vi alt til de udfordringer, eksportarbejdet fører med sig, og på de indsatser der gør en forskel i forhold til, om en virksomhed lykkes med eksport. Det er det, vi adresserer med filmen,« siger Ulrik Dahl, adm. direktør i Eksportforeningen, som sammen med forskerne fra Aarhus Universitet står bag projektet om at finde eksportens DNA.

Håbet er, at tegnefilmen vil give mod på at kaste sig ud i et eksporteventyr blandt de virksomheder, der ikke eksporterer i dag, samtidig med at de, der er i gang, kan få tips til at gøre det bedre.

»Vi kan ikke løse alle problemer og udfordringer, men nu har vi identificeret »best practice«. Og vi vil gerne være katalysator til at virksomhederne kan finde den rigtige hjælp til at starte eller øge deres internationale salg,«  siger Ulrik Dahl.