Novozymes tror på højere vækst end presset majsmarked

Et nyt enzym, der får mere sukker ud af majsen, skal være med til at sikre, at Novozymes kan få højere vækst end det pressede marked for bioethanol.

Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det pressede marked for bioethanol er det svage led i Novozymes’ forretning. Bioenergidelen af enzymvirksomheden var med til at tvinge forventningerne til salget ned fra syv til ni pct. til seks pct. for 2012 efter regnskabet for tredje kvartal, der blev offentliggjort tidligere i dag. Selv om man nu kommer længere og længere væk fra det langsigtede mål om ti pct., så mener Novozymes’ økonomidirektør, Benny D. Loft, ikke nødvendigvis, at forventningerne har været for høje. »Det er svært at svare på, men vi synes stadigvæk, at der er mange faktorer, der gør, at der er muligheder for at vækste med ti procent. Når vi alligevel er så langt fra, så er det blandt andet, fordi majsbaseret ethanol i USA er presset. Vi var på 11 pct. for to år siden og syv pct. sidste år, så vi er ikke langt fra,« siger Benny D. Loft. »Der er ingen tvivl om, at en integreret del af vores vækst er udviklingen i det underliggende marked, men historisk set er vi måske vokset otte pct., mens markedernes BNP er vokset tre-fire pct. Det er klart, at det blive sværere, hvis den generelle udvikling bliver ved at gå nedad,« siger han. Det stiller store krav til Novozymes om at forbedre sine enzymer. Benny D. Loft peger derfor på et nyt produkt, der bliver lanceret i det kommende kvartal. Det vil kunne klemme mere sukker ud af den dyre majs hos de pressede producenter af første generations bioethanol. »Det skulle meget gerne være med til at sikre vores position på trods af et faldende marked,« siger Benny D. Loft. På trods af det faldende salg, som Novozymes oplever samlet set, så er virksomheden alligevel lykkedes med at forbedre sin indtjening. Det er dog ikke et mål i sig selv, siger Benny D. Loft. »Det er selvfølgelig noget, vi har arbejdet med i en årrække, hvor vi blandt andet på vores logistik og en lang række områder har arbejdet på at blive mere effektive. Lige nu er vores indtjening derfor relativ flot, men det er ikke, fordi vi sidder i direktionen og diskuterer, om vi skal have en højere margin. Det har stadig langt større fokus, hvad vi skal investere i,« siger Benny D. Loft.