Novo Nordisks ærkerivals diabetesforretning skrumper

Det er ikke fryd og gammen for Novo Nordisks franske konkurrent Sanofi. Salget falder inden for diabetes.

Sanofi begrunder nedturen med, at det har tabt to kontrakter med indkøbsforeningerne CVS og UnitedHealthcare. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Hartmann

København. Novo Nordisks store franske rival, Sanofi, måtte i fjerde kvartal se sin diabetesforretning skrumpe med 15,6 procent til 1533 millioner euro.

Det skriver Ritzau Finans.

Nedturen, der er opgjort i lokal valuta og altså ikke skyldes valutamodvind, har hovedsageligt rod i et vigende salg af Sanofis langtidsvirkende insulin Lantus, der er ramt af kopikonkurrence.

Men også salget af arvtageren Toujeo faldt i kvartalet efter tilbagegang i USA.

Sammenlagt faldt salget af de to langtidsvirkende insuliner med næsten 31 procent til 694 millioner euro i USA i fjerde kvartal.

Sanofi begrunder nedturen med, at det har tabt to kontrakter med indkøbsforeningerne CVS og UnitedHealthcare.

I Europa steg salget af de to langtidsvirkende insuliner med 2,5 procent til 246 millioner euro.

Salget af diabetesmidlerne Lyxumia og Soliqua, som danske Zealand Pharma modtager royalties af, udgjorde henholdsvis 5 og 9 millioner euro i fjerde kvartal.

For Lyxumia var der tale om en salgsnedgang på 14 procent i faste valutakurser fra samme periode sidste år. I forhold til tredje kvartal er salget dykket fra 7 millioner euro.

På baggrund af salget modtager Zealand Pharma 11,3 millioner kroner, oplyser biotekselskabet i en meddelelse.