Norge påbegynder salg af sine sidste SAS-aktier

Den norske stat vil ud af SAS og begynder nu at sælge de sidste 37,8 millioner aktier i selskabet.

Læs mere
Fold sammen

Oslo. Norge indleder salget af statens sidste aktieandel af flyselskabet SAS.

Det oplyser det norske erhvervsministerium ifølge det norske nyhedsbureau NTB.

- Regeringen har gjort det tydeligt, at staten på lang sigt ikke skal eje dele af SAS. Stortinget har i flere omgange givet regeringen fuldmagt til at sælge ud af aktierne. Den fuldmagt vil vi benytte os af, siger erhvervsminister Torbjørn Røe Isaksen i en skriftlig henvendelse til NTB.

Den norske stat har tidligere solgt ud af sine SAS-aktier, men begynder altså nu at sælge de sidste 37,8 millioner aktier, staten ejer. Det svarer til 9,88 procent af alle SAS-aktier.

Torbjørn Røe Isaksen vil over for NTB ikke kommentere, hvorfor den norske stat vælger at sælge de sidste aktier nu.

- Fordi processen er i gang, kan vi ikke kommentere på sagen, ud over det der kommer frem i børsmeddelelsen, siger han.

Ifølge Erhvervsministeriet vil man minimum kunne købe aktier for en værdi, der svarer til 100.000 euro, eller hvad der svarer til lidt under 750.000 kroner. Salget vil blive rettet mod institutionelle investorer.

Da børsen lukkede tirsdag eftermiddag kostede en SAS-aktie 12,92 danske kroner.

At den norske stat er på vej til at forlade SAS' ejerkreds vil gøre flyselskabet mere fleksibelt, vurderer aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen.

- Der vil være færre interesser, og selskabet vil rent organisatorisk blive hurtigere, mere let til bens og smidige i forhold til at træffe nogle beslutninger og udføre dem relativt hurtigt.

- Det er vigtigt i SAS' forsøg på at konkurrere med de andre flyselskaber, siger han.

Ifølge Jacob Pedersen kan det, at Norge sælger sin andel af SAS, også komme forbrugerne til gode.

- Det stiller SAS i en bedre position, de vil kunne agere mere frit med færre interesserer på spil på det nordiske marked og dermed tjene lidt flere penge.

- Det kommer enten aktionærerne til gode eller forbrugerne. Det plejer at være forbrugerne, fordi konkurrencepresset er så stort, så på den lange bane vil man måske kunne købe billetter til lidt lavere priser, siger han.

/ritzau/