Nordmænd kan klippe kortet

I Norge er bankkunderne tættere på at kunne pakke plastickortene væk og bruge deres smartphone til at betale med.

Læs mere
Fold sammen

Allerede den 1. juni kan det være slut med plastickort for omkring 100.000 bankkunder i den norske Eika Kredittbank.

De gør nemlig allerede klar til at rulle løsningen ud. I en forsøgsperiode frem til 1. juni vil medarbejderne i syv af bankerne i Eika Gruppen kunne benytte betalingsappen i praksis på pilotniveau, inden det bliver muligt for kunderne i de syv lokale banker at benytte den.

»Vi brugte den på messen i Barcelona, og den virkede perfekt, selvom kassemedarbejderne blev lidt overraskede, når vi hev telefonen frem for at betale i stedet for et kort,« siger informationsdirektør i Eika Gruppen, Sigurd Ulven.

Da løsningen endnu ikke er kommet ud til kunderne, er det også for tidligt at sige noget om erfaringerne i praksis endnu. Dog mener direktøren, at det er en helt naturlig del af udviklingen i den mobile betaling.

»Der har været skrevet meget om forskellige betalingsløsninger, og vi ser, at antallet af folk, der bruger mobilbank, er stærkt stigende. Denne udvikling er bare en del af rejsen for kunderne, så det er ikke slutningen,« siger Sigurd Ulven.

Som det er nu, kommer de norske kunder til at kunne lægge deres Visa- og MasterCard-informationer ind i appen, og om få måneder er det også muligt med BankAxept, der er det mest udbredte betalingskort i Norge og sammenligneligt med vores Dankort.

Sigurd Ulven kan ikke sætte tal på omkostningerne i forbindelse med udviklingen af den nye løsning, der ikke har kostet noget for Eika.

Det er op til den enkelte bank at fastsætte, hvilke gebyrer de vil tage for den nye løsning. Hvis der overhovedet kommer nogle.

»Bankerne vil gøre, som de gør i dag. Nogle tager en krone, andre er gratis,« siger Sigurd Ulven.

Sigurd Ulven fremhæver Eikas mangeårige, gode samarbejde med Nets, og for et år siden blev parterne enige om at forsøge sig med denne løsning. Det er Nets, der udbyder appen, og teknologien leveres som en såkaldt white label-version, der betyder, at bankerne selv kan tilpasse og indrette den, som de ønsker.

Efter planen bliver løsningen tilgængelig for Eika Kredittbanks ca. en million kunder til nytår.