Nordea-topchef: Vi bliver færre de kommende år

Nye digitale løsninger vil i de kommende år erstatte en række medarbejderfunktioner i Nordea. Det fortæller koncernens topchef, Christian Clausen, til Berlingske Business.

Christian Clausen, koncernchef i Nordea, vil bruge milliarder på en ny IT-platform de kommende år, og det kommer til at betyde færre medarbejdere. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt
Læs mere
Fold sammen

En gigantisk milliardinvestering i en helt ny IT-platform skal i de kommende år være med til at flytte langt flere af Nordeas kunder over i det digitale univers. Det betyder, at mange af de medarbejdere, der i dag varetager manuelle funktioner, bliver overflødige, fortæller koncernchef Christian Clausen.

Et af de store temaer ved Nordeas kapitalmarkedsdag i London onsdag var reducering af omkostninger. Trods en stribe store investeringer – bl.a. 1,5 mia. euro i en ny IT-platform – skal omkostningsstigningerne de næste tre år holdes under en pct. om året. Finansdirektør Torsten Hagen Jørgensen sagde under sin præsentation, at det formentlig vil komme til at medføre nogle omstruktureringer, der i så fald vil blive meldt ud i tredje kvartal i år.

I et interview med Berlingske Business understreger Christian Clausen, at der ikke er en stor fyringsrunde på vej, men at organisationen løbende skal skæres til i takt med, at der lanceres nye digitale kundeløsninger.

»Vi har sagt, at vi vil blive mere effektive de kommende tre år ved at introducere nogle nye løsninger, der vil betyde, at vi kan reducere nogle omkostninger. Det vil vi gøre på en lang række områder. Vi er nødt til at vise markedet, at vi frigør ressourcer til at investere i de her mange nye kundeløsninger,« siger topchefen.

Som eksempel nævner han Nordeas nye »Ebolig«, der blev lanceret i april. Det er en funktion i netbanken, hvor kunderne selv kan konvertere boliglån, uden at der er en rådgiver inde over, der tager sig af alt papirarbejdet.

»Efterhånden som vi lægger om, vil der blive behov for flere medarbejdere nogle steder og færre andre steder, og det er de planer, vi er ved at lave. Totalt set tror jeg, at medarbejderantallet kommer til at falde fremadrettet i alle manuelle brancher – også i banking. Men det er ikke sådan, at vi har en stor reduktionsplan.«

Der er altså ikke sat tal på?

»Nej, og det kommer der heller ikke,« siger han og forklarer, at det bliver en løbende proces de næste tre år, hvor der udarbejdes en plan for de enkelte forretningsområder, som det kommer til at påvirke,« siger Christian Clausen.

Ud over eksemplet med konvertering af lån, der digitaliseres, kan du så nævne andre områder, hvor der vil blive behov for færre?

»Der bliver ikke behov for færre rådgivere, men for dem, der håndterer papirgangene som f.eks. signaturer, som man ikke har brug for, når der er digital signatur. Så er der en række andre områder, hvor det er tilsvarende. Men jeg tror ikke rigtigt, at vi kan sige noget endnu, for vi har ikke lavet planerne detaljeret. Vi har listen, det er klart. Men det er også derfor, at vi har sagt, at vi kommer tilbage til det,« lyder det fra Nordeas topchef.