Nordea skal føre Nordic Tankers på børsen

På få år er et skrantende kommanditselskab omdannet til succesrigt rederi. Nu skal rederiet på børsen, og direktøren håber på at opnå en markedsværdi på 6-700 millioner kroner.

Københavns Fondsbørs får endnu et rederi i kurslisten. Det sker om nogle måneder, når Nordic Tankers bliver børsnoteret. Tankskibsrederiet Nordic Tankers har valgt at lade Nordea stå for børsnoteringen.

»Vi går efter at hente 150-170 mio. kr. i forbindelse med børsintroduktionen. Og efter udlodning af aktier til anpartshaverne vil vi have en børsværdi på 6-700 mio. kr.,« siger administrerende direktør Flemming Sørensen fra Nordic Tankers.

Rederiet er i dag ejet af kommanditselskabet Difko 47. Aktierne i Nordic Tankers udloddes derfor til 6.000 anpartshavere i Difko 47 i april. Derefter fortsætter kursen mod Fondsbørsen, og målet er en notering første gang den 11. juni.

»Vi har tidligere arbejdet med planer om at gå på First North, men vi har besluttet at gå på den rigtige børs. Efter at have drøftet det med vores rådgivere har vi fundet ud af, at vi er mange gange større end de andre på First North, og så har First North også fået et lidt dårligt ry fra starten af,« siger Flemming Sørensen.

Investeres i vækst

Nordic Tankers er da også i nogle tilfælde ti gange større, end selskaberne på First North, der er en slags minibørs med færre krav.

»De penge, vi får ind ved børsintroduktionen og emissionen, skal selvfølgelig investeres i ny tonnage. Vores koncept er jo, at vi går sammen med andre rederier,« siger Flemming Sørensen.

Aktionærerne skal ikke forvente at få kontant udbytte de første tre år, hvor rederiet vil satse på at bruge pengene på vækst. Flemming Sørensen kalder det en kombination af dygtighed og held, at Nordic Tankers er forvandlet fra en skrantende kommanditselskab til et succesrigt rederi med 12 skibe.

»Vi startede med at overtage to skibe i 2000, som ingen ville kendes ved. Populært sagt vendte markedet 14 dage senere,« siger Flemming Sørensen.

I dag er Nordic Tankers et rederi, som alle de andre vil lege med. Det er således lykkedes at få Tage Bundgaard til at træde ind i bestyrelsen. Han har en lang karriere hos A. P. Møller - Mærsk bag sig. Derudover er direktøren for Clipper Group, Søren Halsted, trådt ind i bestyrelsen.

Spredning på plads

»Der er over 5.000 aktionærer fra starten af, og der er dermed en meget stor spredning. Derfor egner den sig vældig godt til den store børs,« siger Lars Kyvsgaard, der er leder af shippingaktiviteterne hos Nordea.

Han peger på, at mange rederier i de senere år har brugt børserne til fremskaffelse af frisk kapital. De nuværende ejere af Nordic Tankers, anpartshaverne, bliver udstyret med aktier i det børsnoterede selskab, og det sikrer stor spredning med det samme. Lars Kyvsgaard minder om, at noteringen på børsen sikrer en mere korrekt pris på virksomheden, og at det er billigere at købe og sælge aktier en anparter.

Udviklingen i de senere år, med afnoteringer på stribe som følge af sultne kapitalfonde, er stort set gået hen over hovedet på shippingindustrien. Men det vender måske nu.

»Shipping er nok det område, som de har fået øje på sidst,« siger Lars Kyvsgaard.